Porträttbild av Röhnisch vd Emma Stjernlöf.

Röhnisch vd Emma Stjernlöf.

Foto: Nadja Endler

Ett containerfartyg och Hamburgs hamn i bakgrunden. Text: #hejanäringslivet; så hanterar våra medlemmar krisen; Tysk-Svenska Handelskammaren (heja näringslivet)
Drei Jogger mit Sportkleidung von Röhnisch.

Foto: Röhnisch

#hejanäringslivet – Röhnisch: ”Jag tror på att våga gå framåt även i tuffare tider”

2020-09-11

Träning och hälsa är något som prioriterats under coronapandemin. Hos svenska sportklädesföretaget Röhnisch är optimismen stor efter en stark sommar och en boomande golfsport. Dessutom har företaget mitt under brinnande pandemi lanserat Röhnisch på Zalando och nya marknader.

Röhnisch grundades 1945 av den tyskfödde gymnasten och entreprenören Hellmut Röhnisch som emigrerade till Sverige på 1930-talet. Sedan dess har bolaget vuxit och utvecklats till ett av de ledande sportvarumärkena för kvinnor med en omsättning på omkring 150 miljoner kronor i fjol. I Röhnisch sportklädessortimentet ingår även kollektioner för utomhus, golf och bad. Tyskland är en viktig exportmarknad och Röhnisch webbshop finns även på tyska.

Tysk-Svenska Handelskammaren fick en intervju med Röhnisch vd Emma Stjernlöf som tillträdde precis innan pandemin bröt ut.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Hur går det för Röhnisch?

Emma Stjernlöf: Som för i princip alla inom detaljhandeln var det en tuff vår, inte minst ute i Europa där alla butiker och sportfaciliteter var helt stängda under mer än två månader. Under mars och april var det därför i princip omöjligt att både skicka ut varor till återförsäljare och få dem att fylla på i säsong. Även butikerna i Norden såg ett trafiktapp på 70 till 80 procent.

"Vi såg dock att det började vända under maj månad och sedan dess har vi haft otroligt stark utveckling, inte minst i vår blomstrande e-handel."

Vi såg dock att det började vända under maj månad och sedan dess har vi haft otroligt stark utveckling, inte minst i vår blomstrande e-handel. Träning och hälsa verkar vara mer prioriterat än någonsin och något människor fortsatt investerar i. Även golf, där Röhnisch är väletablerade, boomar stort och når nya målgrupper. Så just nu känner vi oss optimistiska på alla plan.

Hur anpassar ni verksamheten till det aktuella läget?

Vi gasar där vi kan och bromsar där vi behöver. Jag tror på att våga röra sig framåt även i tuffare tider, inte minst när man som vi har fått kvitton på att våra produkter är efterfrågade.

"Mitt under brinnande pandemi har vi lanserat Röhnisch på Zalando samt i Kina."

Mitt under brinnande pandemi har vi lanserat Röhnisch på Zalando samt i Kina, vi har utvecklat vår kollektion, tagit stora kliv med hållbarhet och förfinat varumärket. Samtidigt har vi såklart en stor kostnadsmedvetenhet och försöker väga alla beslut noga.

Några lärdomar som du vill dela med dig av till nätverket?

För mig som ”ny på jobbet” (jag började en månad innan pandemin slog till) så har detta verkligen varit ett teamarbete. Det har blivit tydligt hur viktigt det är att ta hjälp av sina medarbetare, att uppmana till kreativa lösningar och att kavla upp ärmarna tillsammans. Lärdomen är att man verkligen bäst tar sig igenom svåra tider genom att fullt ut nyttja allas unika brainpower och inte underskatta vad ärlighet, transparens, och en dos jäklaranamma kan göra. Röhnisch har bara börjat!

 

I vår serie #hejanäringslivet berättar våra medlemmar hur de hanterar den nuvarande coronakrisen och delar med sig av sina erfarenheter, tips och lärdomar till nätverket.