Ett stående flygplan (Lufthansa)

Foto: Lufthansa

Ett containerfartyg och Hamburgs hamn i bakgrunden. Text: #hejanäringslivet; så hanterar våra medlemmar krisen; Tysk-Svenska Handelskammaren

#hejanäringslivet – Lufthansa: "Vi ser optimistiskt på framtiden"

2020-06-30

Pandemins intåg har slagit särskilt hårt mot resebranschen, där reserestriktioner och social distansering inneburit dramatiska konsekvenser för flygbolagen – Lufthansa är inget undantag. Här ger Lufthansas svenske försäljningschef Håkan Bäverstrand en lägesrapport om hur företaget hittills hanterat situationen. Trots krisen ser de med optimism på framtiden och hoppas inom kort få välkomna sina resenärer ombord igen.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Hur går det för Lufthansa?

Håkan Bäverstrand: De senaste månaderna har inte varit lätta. Pandemin har påverkat världshälsan, både medicinskt och ekonomiskt. Utöver de självklara utmaningarna i vår bransch har vi även stött på utmaningar i hur vi ska jobba med social distansering gentemot kunder, anställda och på arbetsplatsen. Det är inte bara vår bransch som har drabbats, många andra branscher har också drabbats hårt.

Vi ser ändå optimistiskt på framtiden. Vi tror verkligen att resor och att träffa människor från andra delar av världen är och fortsätter vara viktigt för både människor och företag. Att länder börjar lätta på restriktionerna visar på försiktiga steg mot ”det nya normala”. De lättade reserestriktionerna kommer  börja i Europa men för långflygningar lär det dröja lite.

Hur anpassar ni verksamheten till det aktuella läget? Hur gör ni för att hålla ut i krisen?

Vi måste vara flexibla och samarbetsvilliga, vilket betyder att många av oss arbetar korta veckor samtidigt som vi försöker hantera alla förfrågningar som kommer in från våra kunder. Trots begränsningar jobbar kollegor på olika avdelningar runt om i världen på hårt och gör arbetsuppgifter som normalt sett inte hör till deras område för att  stödja de tillfälligt överbelastade kundtjänstavdelningarna. Sammanhållningen i denna extraordinära och svåra tid ser vi överallt i företaget -– även genom hashtagsen #WeAreInThisTogether och #WeAreLufthansaGroup.

Något budskap eller någon lärdom som ni vill dela med er av till nätverket? 

"Transparens är nyckeln till allt, både internt och externt."

Transparens är nyckeln till allt, både internt och externt. Det är viktigt och nödvändigt att ha en ärlig dialog med alla berörda intressenter såsom kunder, kollegor, leverantörer och affärspartners. Sedan coronakrisen startade har till exempel Lufthansas ledning regelbundet haft digitala möten med alla anställda där man informerat och svarat på frågor. Detta har varit väldigt uppskattat och framgångsrikt.

Vi håller även nu på att tillämpa formatet lokalt och vill implementera det i dialogen med våra kunder. Fram tills nu har vi hållit våra kunder uppdaterade om det senaste via våra kommunikationskanaler men nu vill vi komplettera den kommunikationen med en plattform för dialoger – i stället för en enkelriktad kommunikation.

Vi saknar att flyga och ser att människor börjar längta allt mer efter att få resa igen. Tills resandet böjar återgå till det vanliga jobbar vi på Lufthansa hårt på att förbli en pålitlig partner till alla resanden. Vi ser verkligen fram emot att få träffa våra resenärer ombord igen och att kunna tryggt flyga dem till olika delar av världen.

 

I vår serie #hejanäringslivet berättar våra medlemmar hur de hanterar den nuvarande coronakrisen och delar med sig av sina erfarenheter, tips och lärdomar till nätverket.