Anders Kumlien, Above Gallery, med "This is not hundred years ago" av Linnea Jensen.

Anders Kumlien, Above Gallery, med verket "Sunset meltdown" av Linnea Jensen.

Ett containerfartyg och Hamburgs hamn i bakgrunden. Text: #hejanäringslivet; så hanterar våra medlemmar krisen; Tysk-Svenska Handelskammaren
Drive-thru Above Gallery med Anders Kumlien

Foto: Michael Campanella

Anders Kumlien, Above Gallery

Foto: Spa media

#hejanäringslivet – Above Gallery: ”Tänk kreativt i kristider”

2020-05-20

Sedan hösten 2019 driver Anders Kumlien Above Gallery, ett galleri som bygger på affärsidén att sprida svensk samtidskonst till hela Sverige och ut i Europa. Konsten består av såväl grafiska blad som fotografier, målerier och skulpturer och galleriet finns både som onlineversion samt i form av ett showroom i centrala Stockholm.  

Året började mycket bra för Anders Kumliens konstnärliga verksamhet med god försäljning och planer att visa konst på mässor i Tyskland. Vad som sedan hände beskriver Kumlien som en tvärnit då pandemin slog till och vernissager, konstevenemang och mässplaner ställdes in.

Vi träffade galleristen i hans showroom på Sigtunagatan i Stockholm för att höra mer om hur han som företagare ställt om verksamheten i coronatider och vilka grepp han tagit för att överleva i en just nu utsatt bransch.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Hur går det för Above Gallery?

Anders Kumlien: Företaget går under rådande omständigheter någorlunda bra. Just nu är det vanligtvis lågsäsong i min bransch, vilket gör att jag ännu inte märkt av någon riktig dipp. Men självklart känner jag av krisen i form av inställda konstevenemang och minskad försäljning. Jag har korttidspermitterat mig själv och jobbar nu 60 procent. Krisen har också bidragit till att jag sett över samtliga kostnader och kapat de overhead-kostnader som går att avstå från. Min förhoppning är att jag ska kunna dra igång verksamheten igen till hösten och då visa konst på det traditionella sättet jag vanligtvis gör.

Hur har du anpassat verksamheten för att hålla ut i krisen?

När pandemin kom och vernissagen ställdes in fick jag tänka till hur jag skulle kunna erbjuda något nytt i branschen. Hur skulle jag kunna nå ut med konsten på ett säkert sätt där konstälskare kunde se verken utan trängsel och risk för smittspridning? Idén föddes att visa upp konst genom en drive thru-service. På så sätt kan konsten fortsatt upplevas på riktigt. Drive thru-servicen fungerar som så att man på galleriets hemsida kan titta på utbudet och hittar man något intressant verk går det bra att kontakta mig och bestämma en tid. Det finns en bra lucka utanför galleriet där man kan stanna till med bil eller annat fordon och jag går då ut på gatan och visar upp verk medan kunden sitter kvar i bilen. Vill de sedan köpa löser vi det och verket kan levereras direkt i bakluckan. Initiativet har lett till konkreta affärer men jag har även lyckats nå ut till nya kunder, vilket jag såklart tycker är extra roligt i dessa tider.

Något budskap eller någon lärdom som du vill dela med dig av till nätverket?

Utöver enkla råd som att kapa overhead-kostnader är mitt främsta tips att tänka kreativt. Just i pressade situationer är det viktigare än någonsin att vara kreativ och lösningsorienterad.

"Just i pressade situationer är det viktigare än någonsin att vara kreativ och lösningsorienterad."

Oftast utvecklas ju just kreativiteten när man har kniven mot strupen. I mitt fall var jag tvungen att tänka nytt för att fortsätta nå ut med konsten till mina kunder. Mitt drive thru-initiativ fick även medial uppmärksamhet i form av tv, radio och tidningar som gav fin publicitet till mitt företag. Ett annat råd är att trots kristider fortsätta jobba på och inte ge upp. Den som jobbar mycket har ju oftast mest tur som det heter. I mitt fall handlade det om att hitta ett nytt sätt att jobba på, vilket också gav goda resultat på flera sätt.

 

I vår serie #hejanäringslivet berättar våra medlemmar hur de hanterar den nuvarande coronakrisen och delar med sig av sina erfarenheter, tips och lärdomar till nätverket.