Jeanette Smårs Grohe

Jeanette Smårs, Sverigechef på Grohe.

Foto: Grohe

Foto: Grohe

Foto: Grohe

Grohe ny premiumpartner: ”Vi storsatsar i Sverige”

2021-11-17

Den svenska konsumenten är känd för att göra medvetna val. Detta gynnar tyska Grohe som växer på den svenska marknaden. Företaget är ny premiumpartner till Tysk-Svenska Handelskammaren och i en intervju berättar Sverigechefen Jeanette Smårs bland annat om köks- och badrumstrender samt hur du kan spara vatten med Grohes produkter.

Grohe är en världsledande leverantör av VVS-armatur för kök och badrum. Bolaget grundades av Friedrich Grohe år 1936 som började sin karriär inom armatur i sin fars företag Hansgrohe. Bolaget är baserat i Hemer utanför Düsseldorf och har omkring 6000 medarbetare runt om i världen.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Grohe är ny premiumpartner till handelskammaren. Vad vill ni ha ut av partnerskapet?

Jeanette Smårs: Det är en ära för oss att vi nu är en premiumpartner till Tysk-Svenska Handelskammaren. Då Grohe är ett tyskägt företag ser vi det som ett naturligt samarbete där vi kan utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det är otroligt givande att vara en del av det unika nätverk som kammaren utgör, med kompetens och expertis på såväl den tyska som den svenska marknaden. En stor anledning till att vi ingick partnerskapet är att vi har gemensamma mål, vilket är att utveckla handeln mellan de båda länderna. Jag ser stora möjligheter för oss att dra nytta av varandras kompetenser, samtidigt som vi kan dra nytta av de olika kontaktpunkterna.

Hur går det för Grohe på den svenska marknaden?

Under året har vi storsatsat på tillväxt i Sverige genom starka rekryteringar och samarbeten. Senast i våras utökade vi styrkan genom att tillsätta sex olika roller till det svenska kontoret. Med ambitionen att fortsätta öka våra marknadsandelar i Sverige försöker vi bredda vår kompentens. Vi har vunnit diverse projekt runt om i landet och allra senast ingick vi i tre nya samarbeten på västkusten där fastighetsvärdarna Heimstaden, Balder och Liseberg alla valt våra produkter för sina nya projekt.

"Vi ser en ökad efterfrågan efter hållbara alternativ på alla marknader, inte minst i Sverige."

Vi vänder oss till dem som uppskattar kvalitet, design och allra främst hållbarhet – egenskaper som värderas högt av svenska kunder. Vi ser en ökad efterfrågan efter hållbara alternativ på alla marknader, inte minst i Sverige.

Vatten är en begränsad resurs på jorden. Hur adresserar Grohe det i sin produktutveckling?

Det stämmer, vatten är en begränsad resurs som vi alla måste värna om. Med hjälp av våra produkter vill vi hjälpa konsumenter att hushålla vatten på ett mer hållbart sätt. I produktutvecklingen tar vi fram hållbara och snålspolande alternativ för att på så sätt spara på förbrukningen.

"Med hjälp av våra produkter vill vi hjälpa konsumenter att hushålla vatten på ett mer hållbart sätt."

I närmare 20 år har vi på Grohe arbetat aktivt för att integrera hållbarhetsaspekten till en del av kärnan i såväl verksamhet som affärsmodell och det är bärande i allt vi gör. Ett initiativ som vi tog fram för tre år sedan är Vattenbarometern då vi såg ett behov av utbildning i hållbar vattenanvändning, något som idag är än mer relevant än tidigare med tanke på våra förändrade levnadsvanor. Vi ville göra konsumenter medvetna om sin egen vattenförbrukning och visa att det går att nyttja resursen på ett smartare sätt. Det finns oändligt med möjligheter i vardagen att agera hållbart.

Vi är nyfikna på vilka trenderna är inom badrum och kök. Berätta!

När det kommer till både kök och badrum ser vi att den skandinaviska inredningsstilen med en mix av minimalism och natur varit en stor inspirationskälla för många under året och säkert fortsatt kommer vara det.

"Lugna material, trämaterial och olika stensorter som sandsten eller marmor har en enorm dragningskraft på kunderna."

Lugna material, trämaterial och olika stensorter som till exempel sandsten och marmor har en enorm dragningskraft på kunderna. Jordnära kulörer som vit, grå och beige fortsätter att dominera i popularitet.

Duschblandaren Aquasymphony som är utvecklad ”med inspiration av regnskogen” låter som en dröm. Hur väljer man egentligen den perfekta duschen för hemmet?

Våra duschvanor varierar och vikten att välja rätt dusch är lätt att underskatta. Det är många faktorer som spelar in när man ska välja nytt: Vilka egenskaper ska den ha, vilka behov och förväntningar har man på hållbarhet och kvalitet? Aquasymphony är en skräddarsydd produkt som passar för den som vill ha en riktigt lyxig spa-upplevelse i hemmet. Här ingår exempelvis Grohes Rainshower-system som garanterar lyx, stil och komfort. För den som söker något enklare har vi mindre duschblandare med allt från runda, smalare, fyrkantiga till duschblandare med olika strålalternativ. Valmöjligheterna är oändliga helt enkelt!