
Företagsetablering i Tyskland – undvik fallgroparna
2025-02-19
Den tyska marknaden erbjuder betydande potential och affärsmöjligheter för svenska företagare. Samtidigt är konkurrensen stor, oavsett bransch. Anna Zimmermann, tysk advokat (Rechtsanwältin) och jurist på Tysk-Svenska Handelskammaren, guidar dig i vad du behöver ha koll på rättsligt när du etablerar företag i Tyskland.
Att ha god kännedom om rättsliga strukturer och registreringsprocesser är avgörande för en smidig företagsbildning och en långsiktig framgång för verksamheten i Tyskland. Den tyska motsvarigheten till ett svenskt aktiebolag är ett tyskt Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH), bolag med begränsat ansvar, och är den vanligaste bolagsformen för att starta ett dotterbolag. Man kan också välja en enklare form av bolag, ett så kallat Unternehmergesellschaft (UG) i Tyskland. Därutöver finns det även möjlighet att registrera en filial vilket inte är en egen juridisk person utan fungerar som tyska bolagets förlängda arm.
Handelskammaren hjälper dig navigera rätt
Tysk-Svenska Handelskammarens erfarna team med tyska och svenska jurister bistår er med strategisk rådgivning gällande val av rätt etableringsform för era avsikter och planer och förklarar vilket ansvar som följer av de juridiska formerna samt deras för- och nackdelar. Genom handelskammarens bestående samarbete med olika notarius publicus, vars medverkan är obligatorisk vid bildandet av ett företag eller filial och registreringen i det tyska handelsregistret, ger juristerna vägledning genom hela etableringsprocessen.
Därtill erbjuds hjälp med upprättande av aktieägaravtal, allmänna villkor för bolaget, rådgivning och biträde inom varumärkes- och upphovsrättsområdet samt rådgivning om efterlevnad av dataskydd och marknadsföringsregler i Tyskland.
– Vägen till en bolagsetablering i Tyskland kantas av en rad fallgropar. Genom att tidigt i processen ta med oss ombord säkerställer vi att de svenska företagen uppfyller de juridiska kraven till punkt och pricka. Vi gör allt för att våra kunder och partner ska lyckas navigera rätt i en främmande miljö som i stor utsträckning skiljer sig från hur saker och ting går till i Sverige, säger Anna Zimmermann.
Kontakt
