Jessica Hammargren, vd, och Fredrik Hammargren, vice vd och inköpschef, Rowico Home.

Foto: Rowico Home

Skandinavisk design går hem i Tyskland – Rowico Home satsar

2025-04-23

Next Germany: Den skandinaviska designstilen uppskattas av de tyska konsumenterna. Det har fått svenska Rowico Home att satsa på den tyska marknaden. För att navigera i de komplexa regelverken tog företaget hjälp av Tysk-Svenska Handelskammaren. 

Halmstadföretaget Rowico Home grundades 1971 av Roland Hammargren och drivs idag vidare i tredje generationen av syskonen Jessica Hammargren, vd, och Fredrik Hammargren, vice vd och inköpschef. Rowico Home har länge varit en stark aktör inom skandinavisk möbeldesign som utvecklats från att vara en traditionell möbelgrossist till att 2016 börja skapa egen design med tillverkning och sälja direkt mot kund. 

"Det visade sig vara ett bra drag av syskonen, bolagets omsättning har växt till idag 317 miljoner kronor."

Det visade sig vara ett bra drag av syskonen, bolagets omsättning har växt till idag 317 miljoner kronor. Designstilen är nordisk och tidlös med fokus på medveten konsumtion i hållbara material. 

För över tio år sedan hittade Rowico Home en tysk online-återförsäljare. För tre år sedan intensifierades etableringen med ett agentnätverk som har påbörjat resan med att få ut Rowico Homes produkter till tyska etablerade möbelbutiker. Den tyska marknaden visade sig vara mottaglig för skandinavisk design, och det finns en tydlig efterfrågan på Rowico Homes produkter. 

Utmaningarna på tyska marknaden blev tydliga 

Trots intresset har företaget stött på flera utmaningar vid inträdet på den tyska marknaden.  

– Det blev väldigt tydligt att Tyskland inte är ett land utan flera delstater, vilket innebär att företaget behövde ta hänsyn till olika regelverk och detaljerade krav, säger Jessica Hammargren.  

"En annan utmaning var kulturkrockar i form av reklamationsbeteende."

En annan utmaning var kulturkrockar i form av reklamationsbeteende. 

–Tyska konsumenter har högre krav på detaljer och noggrannhet, vilket har lett till fler reklamationer än vad vi var vana vid från den svenska marknaden, säger Jessica Hammergren.  

En vanlig typ av reklamation från tyska kunder kunde enligt Jessica Hammargren handla om att färgerna på varan inte stämde överens med de som visades på bildskärmen, vilket ofta har att göra med vad man har för inställning på skärmen. Det visar också att köpvillkor och allt juridiska behöver vara på plats när man börjar sälja på den tyska marknaden. 

Tog hjälp av Tysk-Svenska Handelskammaren 

För att navigera bland komplexa juridiska krav samt säkerställa att de uppfyllde sitt producentansvar, tog Rowico Home kontakt med Tysk-Svenska Handelskammaren. 

"Handelskammarens jurister såg till att den tyska hemsidan uppfyllde de juridiska kraven."

Dels hjälpte miljöteamet till med kartläggning och förpackningsavtal för Tyskland, dels såg handelskammarens jurister till att den tyska hemsidan uppfyllde de juridiska kraven för att erbjuda sina produkter till tyska konsumenter liksom att skapa köpvillkor enligt tysk lag. 

Resultat och framtidsplaner 

Trots att lanseringen av den tyska hemsidan sammanföll med en lågkonjunktur under hösten 2024, har Rowico Home lyckats etablera sig väl på den tyska marknaden med både direktförsäljning via den egna hemsidan och via flera större möbelbutiker. Företaget har fått igång omsättningen samtidigt som processerna har kunnat förfinas efter hand. Efter sommaren planerar Rowico Home en större annons- och PR-kampanj i Tyskland som knyts ihop med butikerna som säljer varorna. 

– Våren är mer fokuserad på utemöbler, medan hösten sammanfaller med innesäsongen för möbler, vilket passar oss bra, säger Jessica Hammergren. 

Rowico Home är nu väl positionerat för att möta de tyska konsumenterna. Bland återförsäljarna märks Hamburgbutikerna Der Schaukelstuhl liksom Cosman-Interior Marc Neumann & Cord Selcho, men också längre söderut Das Einrichtungshaus Bücker i Dortmund och Möbelstadt Sommerlad i Gießen samt e-handlaren Möbel Ehrmann. Se hela listan här.