
Svenska företag vinner andelar på den tyska marknaden
2025-03-12
Året 2024 blev ytterligare ett tufft år för den tyska ekonomin, där BNP landade på -0,2 jämfört med 2023. Intressant är dock att svenska företag lyckades öka sina marknadsandelar något på den stora tyska volymmarknaden, kommenterar professor Hubert Fromlet, senior advisor vid Tysk-Svenska Handelskammaren.
Trendmässigt har de svenska marknadsandelarna gått ned under lång tid, vilket vi kommer att specialgranska i en analys längre fram med mer utförliga och framför allt definitiva siffror.
Relativ framgång – med viss förbättringspotential
Under det relativt svaga tyska importåret 2024 – den totala varuimporten sjönk ned 3 procent jämfört med 2023 – kunde svenska exportföretag begränsa tillbakagången till 1,5 procent. Det innebär lätt stigande marknadsandelar, vilket per definition är glädjande.
Tysk import 2024 (i miljarder euro och löpande priser, förändringar i procent 2024/2023):
1. Kina 156 (-0,3) |
2. Nederländerna 95 (-7,7) |
3. USA 91 (-3,4) |
4. Polen 78 (-3,4) |
5. Italien 68 (-4,5) |
6. Frankrike 68 (-3,3) |
7. Tjeckien 60 (-0,8) |
8. Schweiz 53 (-1,8) |
9. Österrike 51 (-4,2) |
10. Belgien 48 (-8,2) |
11. Spanien 38 (-0,5) |
12. Storbritannien 36 (-1,1) |
13. Ungern 35 (-5,4) |
14. Norge 27 (-10,9) |
15. Irland 24 (-4,4) |
16. Turkiet 23 (-3,4) |
17. Japan 23 (-11,1) |
18. Slovakien 20 (-0,8) |
19. Rumänien 20 (+2,4) |
20. Sverige 18 (-1,5) |
Total tysk import: 13173 (-3,0)
Om man går några årtionden tillbaka i tiden brukade Sverige ligga bland de tio till tolv främsta nationerna på den tyska importmarknaden. Vad som har förändrats framgår tydligt av ovanstående tabell.
Det är Kina och de tidigare planekonomierna i Central- och (Syd-)Östeuropa som under tiden lyckats få fart på sin export eller rättare formulerat på sina exportföretag. Totalt handlar det om inte mindre än sex länder med ovan beskrivna hemvist som idag lyckas placera sig före Sverige.
Denna frammarsch behöver dock inte innebära att det inte finns en lätt förbättringspotential i framtiden. Vad som behövs för att få fram denna hos svenska företag är numera allmän visdom.
Kontakt
