Svenska företag vinner andelar på den tyska marknaden

2025-03-12

Året 2024 blev ytterligare ett tufft år för den tyska ekonomin, där BNP landade på -0,2 jämfört med 2023. Intressant är dock att svenska företag lyckades öka sina marknadsandelar något på den stora tyska volymmarknaden, kommenterar professor Hubert Fromlet, senior advisor vid Tysk-Svenska Handelskammaren.

Trendmässigt har de svenska marknadsandelarna gått ned under lång tid, vilket vi kommer att specialgranska i en analys längre fram med mer utförliga och framför allt definitiva siffror.

Relativ framgång – med viss förbättringspotential

Under det relativt svaga tyska importåret 2024 – den totala varuimporten sjönk ned 3 procent jämfört med 2023 – kunde svenska exportföretag begränsa tillbakagången till 1,5 procent. Det innebär lätt stigande marknadsandelar, vilket per definition är glädjande. 

Tysk import 2024 (i miljarder euro och löpande priser, förändringar i procent 2024/2023):

1.   Kina   156   (-0,3)
2.   Nederländerna   95   (-7,7)
3.  USA   91   (-3,4)
4.  Polen   78   (-3,4)
5.  Italien   68   (-4,5)
6.  Frankrike   68   (-3,3)
7.  Tjeckien    60   (-0,8)
8.  Schweiz   53   (-1,8)
9.  Österrike   51  (-4,2)
10. Belgien   48  (-8,2)   
11. Spanien  38   (-0,5)
12. Storbritannien   36   (-1,1)
13. Ungern   35  (-5,4)
14. Norge   27   (-10,9)
15. Irland   24   (-4,4)
16. Turkiet   23  (-3,4)
17. Japan   23   (-11,1)
18. Slovakien   20   (-0,8)
19. Rumänien  20   (+2,4)
20. Sverige 18   (-1,5)

Total tysk import: 13173  (-3,0)

Om man går några årtionden tillbaka i tiden brukade Sverige ligga bland de tio till tolv främsta nationerna på den tyska importmarknaden. Vad som har förändrats framgår tydligt av ovanstående tabell. 

Det är Kina och de tidigare planekonomierna i Central- och (Syd-)Östeuropa som under tiden lyckats få fart på sin export eller rättare formulerat på sina exportföretag. Totalt handlar det om inte mindre än sex länder med ovan beskrivna hemvist som idag lyckas placera sig före Sverige. 

Denna frammarsch behöver dock inte innebära att det inte finns en lätt förbättringspotential i framtiden. Vad som behövs för att få fram denna hos svenska företag är numera allmän visdom.

Kontakt

Hubert Fromlet

Affilierad professor vid Linnéuniversitetet och Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren

Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Ange de tecken som visas i bilden.
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält