Gruppbild på talarna på nätverksträffen

v.l.n.r. / från vänster i bild: Ninni Löwgren Tischer (TSHK), Per Strömbäck (Dataspelsbranschen), Ralph-Georg Tischer (vd/Geschäftsführer TSHK), Ines Harmuth (Game), Jan Menzel (Game), Philip Fyrsten-Hagne (TSHK), Christina Beinhoff (Tysklands ambassadör i Sverige / deutsche Botschafterin in Schweden)

Tilla Segerstedt, Aurora Arts

Anika Thun, Kalypso

v.l.n.r. / från vänster i bild: Skander Morgenthaler (BMWK), Christina Beinhoff, Ralph-Georg Tischer

Per Strömbäck, Dataspelsbranschen

Science Park Skövde

Game on: Stor potential när tyska och svenska spelaktörer samarbetar

2023-10-12

Den tyska konsumentmarknaden för spel omsatte runt 10 miljarder euro 2022 och är därmed sett till omsättning den starkaste i Europa och nummer fem i världen. Sverige å sin sida anses vara ett av de tio främsta länderna i världen när det gäller spelutveckling. Möjligheterna till samarbeten och synergieffekter är många mellan länderna. Det framkom under ett flera dagar långt utbyte mellan svenska och tyska spelindustrin i Stockholm och södra Sverige som Handelskammaren genomförde på uppdrag av tyska Närings- och klimatdepartementet. 

Relationen mellan den svenska och tyska spelindustrin kännetecknas av investeringar, samarbeten och affärsrelationer, vilket utbytet hos Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm den 10 oktober 2023 tog avstamp i. Efter välkomstord, en politisk briefing och en näringspolitisk dragning öppnades scenen upp för företrädare från spelbranschen i Tyskland och Sverige.  

Spelmarknaden i Tyskland 

Totalt sett är den tyska konsumentmarknaden den starkaste i Europa och nummer fem i världen. Omsättningen för spel, spelhårdvara och onlinetjänster för spel låg 2022 på knappt 10 miljarder euro.  

 

Den totala omsättningen för de tyska spelbolagen som står bakom denna form av underhållning uppgick 2021 till runt 3,75 miljarder euro och växte därmed med 3,8 procent jämfört med föregående år. Siffran inkluderar utvecklare, förläggare och tjänsteleverantörer som är specialiserade på spel. Många små företag dominerar branschstrukturen. Den största delen av branschens omsättning står dock ett fåtal stora företag med utländska, internationellt verksamma moderbolag.  

I september 2022 var 1 053 företag med totalt 13 338 anställda aktiva på den tyska spelmarknaden.  

Tyska regeringens spelstrategi 

Till skillnad från i Sverige finns i Tyskland en nationell ”spelstrategi”, framtagen av regeringen. För 2023 avsattes 70 miljoner euro i statliga medel. Mot bakgrund av den mycket dynamiska utvecklingen av spelindustrin i Tyskland räckte dock denna bara under några månader.

"Så länge satsningarna äger rum i Tyskland kan även svenska bolag söka stödet. Vi vill få fram fler spel skapade på hemmaplan och främja startups."

Sedan början av maj 2023 är det därför återigen stopp för ansökningar om finansiering för 2023 och 2024, vilket ställer många spelföretag i Tyskland inför stora utmaningar.  

– Nästa utlysningsrunda äger rum hösten 2024. Medlen fördelas enligt principen först till kvarn, så till vida att spelbolagen uppfyller kriterierna. Så länge satsningarna äger rum i Tyskland kan även svenska bolag söka stödet. Vi vill få fram fler spel skapade på hemmaplan och främja startups. Den globala marknaden växer, men marknadsandelarna för tyska spel stagnerar. Vår ambition är att Tyskland ska vara ett attraktivt land för spelföretag, förklarade Skander Morgenthaler från tyska närings- och klimatdepartementet i sitt anförande i samband med nätverksträffen i Tysk-Svenska Handelskammarens lokaler.  

Representanterna från den tyska spelbranschorganisationen Game - Verband der deutschen Games-Branche, med runt 500 medlemsföretag, underströk betydelsen av att fler spel utvecklas i Tyskland. Även om landet är starkt på konsumentsidan finns det fortfarande brister på produktionssidan, därför är ett långsiktigt stöd från politisk nivå av avgörande betydelse. De medverkande tyska spelbolagen lyfte också det betydande stödet på delstatsnivå som möjliggjort att många projekt fått grogrund. I det sammanhanget betonade svenska Dataspelbranschens talesperson Per Strömbäck vikten av en politisk medvetenhet om branschens ekonomiska betydelse och efterfrågade ett svenskt regeringsinitiativ liknande det tyska.  

Framgångssagan Gamescom 

Branschorganisationen Game är medarrangör till världens största dataspelsmässa Gamescom i Köln. Mässan lockade senast 320 000 besökare. Inte minst ur ett svenskt perspektiv erbjuder mässan en viktig plattform för att hitta europeiska förläggare, partner och specialister.

"Vi hade 270 politiker på plats och mässan öppnades av Tysklands närings- och klimatminister tillika vice förbundskansler Robert Habeck."

Med tanke på kompetensbristen i Sverige och innovativa tekniska förändringar är nya samarbeten essentiella. Den goda matchningen av expertis mellan Tyskland och Sverige i kombination med den långa traditionen av samarbete gör mässan till en idealIsk plats att dryfta erfarenhetsutbyten och potentiella affärspartnerskap. Generellt sett måste marknadsinträdet i Sverige förberedas mycket väl, både när det gäller marknadsstrukturen och affärskulturen. Här fyller nätverk och lokala partner en viktig funktion. 

– Vi hade även 270 politiker på plats och mässan öppnades av Tysklands närings- och klimatminister tillika vice förbundskansler Robert Habeck, vilket visar att den tyska spelbranschen njuter stort förtroende i politiken, menar Ines Harmuth från den tyska branschorganisationen Game.  

Tyska och svenska spelföretag i ett globalt perspektiv 

Utsikterna för den internationella spelmarknaden är fortsatt positiva. Revisionsfirman PricewaterhouseCoopers räknar med att den internationella spelmarknaden kommer att växa med i genomsnitt 7,9 procent per år till 312 miljarder US-dollar år 2027. Detta visar tydligt att spelindustrin även i framtiden kommer att vara en snabbväxande näringsgren och en viktig drivkraft för innovation. Konkurrensen i branschen stimulerar och vidareutvecklar tekniska innovationer som virtuell verklighet, artificiell intelligens eller 3D-motorer. 

"Många av topptrenderna i den digitala ekonomin vore knappast tänkbara utan teknik och innovationer från spelindustrin."

Detta blir också tydligt i utvecklingen utanför spelmarknaden: artificiell intelligens – ett viktigt område också för Tysk-Svenska Handelskammaren där ett partnerskap med KI Park Berlin nyligen ingåtts – och många av de nuvarande topptrenderna i den digitala ekonomin vore knappast tänkbara utan teknik och innovationer från spelindustrin. 

Kontakt

Philip Fyrsten-Hagne

Market Entry & Business Development

Telefon:
+46-8-665 18 13
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Ange de tecken som visas i bilden.
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält