produktbild anyfin

Svensk fintech-succé storsatsar i Tyskland

Det är lätt att skuldsätta sig, men ofta svårare att få kontroll på den uppkomna situationen. Här kommer svenska Anyfin in som hjälper sina kunder till rimliga låneräntor eller med uppsägning av abonnemang. Bolaget växer nu kraftigt på den tyska marknaden och det första kontoret utanför Sverige har öppnats i Berlin. Tysk-Svenska Handelskammaren pratade om hur Tyskland snart blir den största marknaden med Nickie Povel, företagets Chief Marketing Officer.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Välkommen till Tysk-Svenska Handelskammarens unika nätverk! Vilka förväntningar har ni på medlemskapet?

Nickie Povel: Tack så mycket! Vi ser fram emot att utbyta idéer och knyta nya kontakter med andra svenska och tyska företag.

Berätta kortfattat om Anyfins affärsidé! Varför behövs tjänsten?

Nickie Povel: Anyfin är ett FinTech-företag som hjälper människor på vägen mot ekonomisk frihet. Bolaget bistår kunder i Sverige, Finland, Tyskland och Norge med att få rimliga räntor på sina befintliga konsumentlån. På hemmamarknaden Sverige innehåller Anyfin-appen redan andra funktioner som ett gratis sparkonto, en tjänst för uppsägning av abonnemang och personliga verktyg för en medveten penninghantering.

Det låter som om alla konsumenter som har kredit behöver er hjälp. Vilken målgrupp vänder ni er i första hand till?

Vi tycker att det är alldeles för lätt att skuldsätta sig. På alla marknader riktar vi oss till personer som har amorteringar, kreditkortsskulder och/eller kontokrediter och som betalar onödigt höga räntor på dessa lån. Vi undersöker om vi kan ge dem ett bättre erbjudande med förmånligare villkor. På så sätt hjälper vi våra kunder att snabbare bli skuldfria, det vill säga att bearbeta sitt ekonomiska förflutna. I Sverige vänder vi oss också till människor som vill få en överblick över sin ekonomiska situation och optimera den. Behovet ökar hela tiden, inte minst på grund av den stigande inflationen. Och med vårt kostnadsfria sparkonto ger vi nu också våra kunder möjlighet att ta hand om sin ekonomiska framtid, allt via appen.

Anyfin har fått riskkapital från stora ägare, bland annat EQT Ventures och Northzone. Nästan en halv miljard kronor används nu för att expandera på den tyska marknaden. Hur gick ni till väga för att etablera er i Tyskland? Ser ni ytterligare potential? Hur planerar ni att vinna den tyska kundkretsen?

"Senare i år kommer Tyskland att bli vår viktigaste marknad."

Vi har varit aktiva på den tyska marknaden sedan mars 2021 med refinansiering av konsumentlån. För några månader sedan öppnade vi det första kontoret utanför Sverige, i Berlin, där fem anställda arbetar. Den tyska marknaden växer kraftigt: sedan slutet av 2021 har vi tredubblat vår kundbas och det månatliga inflödet av nya kunder är nu större än i Sverige.

Senare i år kommer Tyskland att bli vår viktigaste marknad. Vi letar alltid efter sätt att hjälpa ännu fler människor att ta kontroll över sin ekonomi och förbättra vår app. För att kunna växa ytterligare i Tyskland planerar vi att lansera alla produkter från hemmamarknaden även där. När vi lanserar nya produkter har vi ett nära samarbete med våra befintliga kunder för att lära oss mer om deras behov, som kan skilja sig från marknad till marknad.

Många svenska företag underskattar skillnaderna mellan den tyska och svenska affärskulturen. Detta leder ofta till att det tar onödigt lång tid att komma in på den tyska marknaden. Hur hanterar Anyfin denna utmaning? Gör ni några särskilda anpassningar?

I Tyskland är det rättsliga ramverket för refinansiering annorlunda och räntorna för konsumentkrediter generellt sett något lägre än i Sverige.

"De tyska konsumenterna är mycket mer skeptiska till leverantörer av finansiella tjänster och tvekar att lämna ut känsliga uppgifter som exempelvis inkomst eller lånebelopp."

Dessutom är de tyska konsumenterna mycket mer skeptiska till leverantörer av finansiella tjänster och tvekar att lämna ut känsliga uppgifter som exempelvis inkomst eller lånebelopp. Därför arbetar vi alltid för att skapa och upprätthålla ett förtroendefullt förhållande med våra kunder. Vår tysktalande kundtjänst är mycket tillgänglig och talar med kunderna i ögonhöjd. För att undvika kulturkrockar arbetar vi även inom marknadsföring och juridik med ett lokalt tyskt team som är väl förtrogna med marknadens realiteter.