Oatlys iMAT står på en köksbänk bland olika ingredienser och köksredskap

Foto: Oatly

Klimatsmart alternativ till mjölk

Havredryckerna från Oatly har på senare år gjort stor succé på marknaden – inte bara bland laktosintoleranta som inte tål vanlig mjölk utan även bland den växande skaran människor som vill bidra till en mer hållbar konsumtion.

– Havredryck är utan tvekan ett klimatsmart alternativ till mjölk. En livscykelanalys som gjordes av dåvarande SIK, numera RISE, visar att en liter havredryck ger 80 procent mindre utsläpp än en liter vanlig mjölk, säger Cecilia Sjöholm, kommunikationsdirektör på Oatly.

Oatly grundades på 1990-talet av några forskare vid Lunds universitet som upptäckt att naturliga enzymer har förmågan att omvandla fiberrik havre till näringsriktig flytande föda, perfekt anpassad för människor.

Inte bara för laktosintoleranta

Den stora målgruppen för havredrycken blev till en början laktosintoleranta som inte tål vanlig mjölk. Men 2012 lade man om inriktningen, under ledning av nytillträdde vd Toni Petersson, då havredrycken började marknadsföras som ett av svaren på våra stora hälso- och klimatutmaningar.

– Forskare världen över är överens om att vi måste minska den animaliska produktionen till förmån för den vegetabiliska – både för hälsans och klimatets skull. 14,5 procent av alla utsläpp av växthusgaser kommer idag från kött- och mejeriindustrin, vilket är mer än från alla transporter. Samtidigt beror många av våra välfärdssjukdomar som cancer, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar på konsumtion av animalier. Så att ställa om från en animaliebaserad till en växtbaserad kost är till nytta för både vår hälsa och vårt klimat, konstaterar Cecilia Sjöholm.

Kraftig försäljningsökning tack vare export

Sedan 2012 har Oatlys försäljning ökat från 200 till 630 miljoner kronor och antalet anställda från 50 till 170 personer. Den kraftiga försäljningsökningen härrör inte bara från den svenska marknaden utan även från den ökade exporten som numera svarar för drygt hälften av omsättningen.

En av de mest prioriterade marknaderna är Tyskland där Oatly sedan länge har en naturlig plats inom hälsokosthandeln.

– Men nu har vi även fått in en fot i den vanliga livsmedelshandeln, vilket vi tror kommer att bli ett stort lyft för vår del, säger Cecilia Sjöholm.

Sedan 2017 samarbetar Oatly med Tysk-Svenska Handelskammaren som hjälper företaget med miljörapportering för förpackningsåtervinning i flera länder.