Exportdag Tyskland: Så lyckas du på den tyska marknaden
Välkommen till denna halvdagskurs där du får konkreta råd, tips och inspiration för att lyckas med dina affärer i Tyskland!
Tyskland är världens tredje största ekonomi, Europas ekonomiska motor och rankas år efter år som Sveriges viktigaste exportmarknad. Med ett samlat exportvärde på 171 miljarder kronor under 2021 fortsätter den tysk-svenska handeln att öka.
Under kursen går våra experter igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till. Vi tittar på juridiska fallgropar, producentansvar och vilka förpackningsmärkningar som gäller i Tyskland.
DB Schenker, ett av världens största logistikföretag och en av de ledande leverantörerna av integrerad logistik på den tyska marknaden, ger tips om hur du bäst får ut dina produkter till dina tyska kunder.
Som inspiration kommer vi också att ha med två företagsrepresentanter som berättar om sina erfarenheter. Vilka strategiska steg har varit framgångsrika? Vilka var de största överraskningarna? Vad skulle gjorts annorlunda med facit i hand?
För vem
Kursen riktar sig till svenska B2B- och B2C- företag och startups som planerar en etablering eller försäljning av såväl produkter som tjänster på den tyska marknaden. Är ditt företag redan verksamt i Tyskland? Delta gärna för att få råd om hur ni kan lyckas ännu bättre.
Program
08.30 | Registrering, frukost och möjlighet att nätverka |
09.00 |
Välkommen!
|
10.30 |
Kaffepaus |
10.50 |
Logistiken är A och O - detta gäller i Tyskland! |
11.20 |
Success Stories: Svenska företag delar med sig av sina erfarenheter från sina Tysklandsetableringar. OrganoWood - B2B - Henrik Edlund, exportchef Deversify - B2C - Anders Murman, vd |
11.50 |
Din checklista för Tyskland |
12.00 |
Dags för lunch! |
13.00 | Lunchen avrundas |
Anmälan och deltagaravgift
Frukost och lunch ingår och deltagaravgiften för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren är 2 600 SEK. Övriga betalar 3 100 SEK. Moms tillkommer. Du betalar enkelt med ditt kort när du får bekräftelsen från oss. Vill ditt företag bli medlem ansöker du om det här, tar bara några minuter. Kostnadsfri avbokning fram till 3 oktober. Därefter ingen återbetalning men det går bra att överlåta din plats till en kollega.
Här några röster från 2019 när Exportdag Tyskland senast ägde rum:
Daniel Binett, Ozonetech:
– Jag uppskattade att man verkligen fick konkreta tips. Jag kommer ta med mig hur viktigt det är att läsa på ordentligt innan man ska träffa tyskar på ett möte och hur viktigt det är att kunna prata tyska i Tyskland. Jag tyckte det lät klokt att fokusera resurserna på en region. Det var lärorikt att höra att Tyskland egentligen är 16 olika marknader med regionala skillnader som man måste ta hänsyn till!
Linnea Rönnkvist och Kenny von Walden, Gårdssällskapet:
– Vi satsar på att expandera till Tyskland kring årsskiftet, så det var bra att höra vad man ska fokusera på och vad man ska undvika. Tyskland är spännande för oss eftersom det finns en liknande mentalitet i Tyskland kring vår produkt. Det känns dock lite utmanande med all lagstiftning kring förpackningar, det är lätt att göra fel där!