Anna Hagberg, Peter Ufer, Henrik Edblad, Anders Murman, Truls Hebrant, Christian Tillmann, Ninni Löwgren Tischer, Johan Uhlin

Foto: Schenker, OrganoWood, Deversify, LegalPartner, TSHK

German Parliament Building

Foto: Pixabay

Exportdag Tyskland: Så lyckas du på den tyska marknaden

Välkommen till denna halvdagskurs där du får konkreta råd, tips och inspiration för att lyckas med dina affärer i Tyskland!

Tyskland är världens tredje största ekonomi, Europas ekonomiska motor och rankas år efter år som Sveriges viktigaste exportmarknad. Med ett samlat exportvärde på 171 miljarder kronor under 2021 fortsätter den tysk-svenska handeln att öka.

Under kursen går våra experter igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till. Vi tittar på juridiska fallgropar, producentansvar och vilka förpackningsmärkningar som gäller i Tyskland.

DB Schenker, ett av världens största logistikföretag och en av de ledande leverantörerna av integrerad logistik på den tyska marknaden, ger tips om hur du bäst får ut dina produkter till dina tyska kunder. 

Som inspiration kommer vi också att ha med två företagsrepresentanter som berättar om sina erfarenheter. Vilka strategiska steg har varit framgångsrika? Vilka var de största överraskningarna? Vad skulle gjorts annorlunda med facit i hand?

För vem
Kursen riktar sig till svenska B2B- och B2C- företag och startups som planerar en etablering eller försäljning av såväl produkter som tjänster på den tyska marknaden. Är ditt företag redan verksamt i Tyskland? Delta gärna för att få råd om hur ni kan lyckas ännu bättre.
 

Program

08.30 Registrering, frukost och möjlighet att nätverka
09.00

Välkommen!
Inledning av dagens moderator Valle Wigers, handelskammarens regionansvarige för Västsverige 

Detta bör du känna till om den tyska marknaden
Tysk-Svenska Handelskammarens experter:
Ninni Löwgren, affärsområdeschef Market Entry & Business Development

Christian Tillmann, affärsområdeschef, Skatt
Johan Uhlin, avdelning Miljörapportering
Truls Hebrant, advokat, legalpartner.berlin

  • Vad är typiskt för den tyska marknaden?
  • Var finns den bästa marknadspotentialen?
  • Hur tänker den tyska konsumenten?
  • Vilka kulturella skillnader måste jag ta hänsyn till?
  • Hur hittar jag affärspartner?
  • Vad gäller juridiskt och skattemässigt?
  • Vad behöver jag veta kring märkning och förpackningskrav?
10.30

Kaffepaus

10.50

Logistiken är A och O - detta gäller i Tyskland!
DB Schenker ger konkreta råd om hur du bäst lägger upp din logistik på den tyska marknaden.
Peter Ufer, Regional Sales Manager Stockholm/Södertälje/Visby
Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul Management/Head of Road Brokerage Cluster: Sweden, Denmark

11.20

Success Stories: Svenska företag delar med sig av sina erfarenheter från sina Tysklandsetableringar.

OrganoWood - B2B - Henrik Edlund, exportchef
Svenska företaget OrganoWood AB säljer och marknadsför modifierat virke och kompletterande ytbehandlingsprodukter. Bolaget baserar sin verksamhet kring sin kärnteknologi där kiselbaserade ämnen binds till fibrerna i träet via organisk katalys som ger behandlat trämaterial både ett effektivt flam- och rötskydd.

Deversify - B2C - Anders Murman, vd
Deversify AB är ett svenskt FoU-företag som erbjuder hälsotekniska lösningar, appar och hälsoutbildningar för konsumenter. Anders Murman är vd och medgrundare av bolaget och han berättar om hur de gjorde när de gick in i Tyskland, hur de förberedde sig, om det var något som överraskade dem och avrundar med sina bästa tips för att lyckas som svensk.

11.50

Din checklista för Tyskland
Vi sammanfattar förmiddagen.

12.00

Dags för lunch!
Vi äter en god lunch från vårt medlemsföretag Onzo. Våra experter och DB Schenker är kvar och det finns möjlighet till individuella samtal. Vill du vara garanterad ett möte anger du det i din anmälan eller genom att maila oss.

13.00 Lunchen avrundas

 

Anmälan och deltagaravgift
Frukost och lunch ingår och deltagaravgiften för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren är 2 600 SEK. Övriga betalar 3 100 SEK. Moms tillkommer. Du betalar enkelt med ditt kort när du får bekräftelsen från oss. Vill ditt företag bli medlem ansöker du om det här, tar bara några minuter. Kostnadsfri avbokning fram till 3 oktober. Därefter ingen återbetalning men det går bra att överlåta din plats till en kollega.
 

Här några röster från 2019 när Exportdag Tyskland senast ägde rum:

Daniel Binett, Ozonetech:

– Jag uppskattade att man verkligen fick konkreta tips. Jag kommer ta med mig hur viktigt det är att läsa på ordentligt innan man ska träffa tyskar på ett möte och hur viktigt det är att kunna prata tyska i Tyskland. Jag tyckte det lät klokt att fokusera resurserna på en region. Det var lärorikt att höra att Tyskland egentligen är 16 olika marknader med regionala skillnader som man måste ta hänsyn till!

Linnea Rönnkvist och Kenny von Walden, Gårdssällskapet:

– Vi satsar på att expandera till Tyskland kring årsskiftet, så det var bra att höra vad man ska fokusera på och vad man ska undvika. Tyskland är spännande för oss eftersom det finns en liknande mentalitet i Tyskland kring vår produkt. Det känns dock lite utmanande med all lagstiftning kring förpackningar, det är lätt att göra fel där!

Kontakt

Charlotte Renström

Member Services | Projekt

Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält

08:30
arrow_forward
13:00
20 okt
2022
Tysk-Svenska Handelskammaren
Valhallavägen 185
Stockholm

I samarbete med