Foto: Tim Reckmann/Pixelio/Unsplash

Webbinarium: Så lyckas du på den tyska marknaden

Välkommen till ett webbinarium där du får konkreta råd, framgångstips och inspiration för dina affärer i Tyskland!

Missade du webbinariet? Här kan du beställa inspelningen.

Tyskland är världens fjärde största ekonomi, Europas ekonomiska motor och har flera år i rad rankats som Sveriges viktigaste exportmarknad. Med ett samlat exportvärde på 160 miljarder kronor under 2019 fortsätter den tysk-svenska handeln att öka och framtiden ser ljus ut.

Under webbinariet går våra experter igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till när du gör affärer i Tyskland. Vi går igenom olika försäljningskanaler och vilka märkningar som gör dina produkter mer attraktiva.

Dessutom får vi lyssna till och inspireras av Bookbeat som kommer att dela med sig sina erfarenheter i samband med etableringen i Tyskland. Invest in Bavaria kommer att informera om hur du lyckas i Bayern, ett av Tysklands viktigaste ekonomiska nav. Och Prime Penguin kommer att prata om hur digitaliseringen underlättar din logistik i Tyskland.

För vem
Webbinariet riktar sig till svenska B2B- och B2C- företag och startups som planerar en etablering eller försäljning av produkter och tjänster på den tyska marknaden. Är ditt företag redan verksamt i Tyskland? Delta gärna för att få råd om hur ni kan lyckas ännu bättre.
 

Program

09.00

Detta bör du känna till om den tyska marknaden
Tysk-Svenska Handelskammarens experter:
Ninni Löwgren, affärsområdeschef Market Entry & Business Development

Katharina Sachs, affärsområde Juridik
Norman Karsch, avdelning Miljörapportering

  • Vad är typiskt för den tyska marknaden?
  • Var finns den bästa marknadspotentialen?
  • Hur tänker den tyska konsumenten?
  • Vilka kulturella skillnader måste jag ta hänsyn till?
  • Hur hittar jag affärspartner?
  • Vad gäller juridiskt och skattemässigt?
  • Vad behöver jag veta kring märkning och förpackningskrav?
10.30

Bensträckare

10.50

Erfarenheter från företagsetableringar: Bookbeat

Bookbeat

Berit Bretschneider är Marketing Director för den tyska marknaden på Bookbeat. Bookbeat, en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, lanserades år 2017 i Tyskland och har kommit att bli en av de viktigaste marknaderna utöver Sverige och Finland. Under 2019 växte företaget med 114 procent och omsatte 311 miljoner kronor. Inför expansionen till Tyskland hjälpte Tysk-Svenska Handelskammaren Bookbeat med marknadsinformation, kontaktsökning samt affärspartnerförmedling.
 

11.10

Bayern, ett av Tysklands viktigaste ekonomiska nav

Thomas Weinzierl är Manager Investor Services på Invest in Bavaria och berättar om etableringsmöjligheter i Tysklands största och industristarka förbundsland Bayern och varför många företag lockas till denna region just nu.

 

11.30

Hur underlättar digitaliseringen din logistik i Tyskland?

Joakim von Oldenskiöld är grundare av Prime Penguin. Startupen erbjuder e-handlare att outsourca sin logistik på ett smidigt sätt. Han kommer att prata om hur digitaliseringen underlättar din logistik i Tyskland.

 

11.45

Din checklista för Tyskland
Vi sammanfattar.

12.00

Webbinariet rundas av

Möjlighet till individuella samtal med vår partner Invest in Bavaria (efter överenskommelse). Vill du vara garanterad ett möte ber vi dig meddela oss det i din anmälan eller genom att maila oss.

 

Anmälan
Deltagaravgift (inkl video och presentation) för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren, Svensk Handel eller Svensk Digital Handel är 1600 SEK. Övriga betalar 2500 SEK. Moms tillkommer.

Webbinariet kommer att spelas in och du får videon i efterhand. Så kan du även ta del av webbinariet om du skulle få förhinder. Vid avbokning senare än 12 oktober sker ingen återbetalning av deltagaravgiften.

 

Så här tyckte deltagarna om förra årets seminarium:

Daniel Binett, Ozonetech:

Jag uppskattade att man verkligen fick konkreta tips. Jag kommer ta med mig hur viktigt det är att läsa på ordentligt innan man ska träffa tyskar på ett möte och hur viktigt det är att kunna prata tyska i Tyskland. Jag tyckte det lät klokt att fokusera resurserna på en region. Det var lärorikt att höra att Tyskland egentligen är 16 olika marknader med regionala skillnader som man måste ta hänsyn till!

Linnea Rönnkvist och Kenny von Walden, Gårdssällskapet:

Vi satsar på att expandera till Tyskland kring årsskiftet, så det var bra att höra vad man ska fokusera på och vad man ska undvika. Tyskland är spännande för oss eftersom det finns en liknande mentalitet i Tyskland kring vår produkt. Det känns dock lite utmanande med all lagstiftning kring förpackningar, det är lätt att göra fel där!

 

09:00
arrow_forward
12:00
21 okt
2020
Webbinarium
Online

I samarbete med