Svalan / Svalmärkningen / Astma- och Allergiförbundets märkning

Klassificering

Hälsosymbol

Vad står symbolen för?

Symbolen visar att produkten är fri från allergen, parfym och irriterande till den grad att det inte uppstått några medicinska problem (som rapporterats). Varan är godkänd och rekommenderas av Astma- och Allergiförbundet.

Lagligt krav?

Nej.

Krävs licens, avtal, certifiering eller medlemskap?

Certifiering krävs.

Är användningen av symbolen avgiftsbelagd?

Ja, registreringen och granskningen är avgiftsbelagda.

Användning av symbolen

Fullbordad registrering och godkänd granskning berättigar till frivillig användning av symbolen.

Övrigt

Bedömningen och rekommendationen baseras på forskningsresultat, existerande tester, mätningar och annan produktinformation. Om det uppstår tveksamhet om produktens innehåll och egenskaper avstår rådet från att rekommendera produkten. Observera att märkningen endast fungerar som vägledning och ej innebär en hundraprocentig garanti. Finns på kemiska produkter som hygienartiklar, målarfärg, byggprodukter med mera, men ej på livsmedel.

Denna information ingår i vår symbolguide som omfattar över 60 förpacknings-, återvinnings-, miljö-, kvalitets-, hälso-, och varningssymboler.

Alla symboler från A till Ü

Norman Karsch