Tysk-Svenska Handelskammaren söker en tysktalande momskonsult

Tysk-Svenska Handelskammaren är sedan 1951 den naturliga tjänste- och medlemsorganisationen för industri- och handelsförbindelser mellan Tyskland och Sverige. Vi tillhör det globala nätet av tyska utlandshandelskamrar, AHK, och är med cirka 1200 medlemsföretag och över 50 medarbetare i Stockholm, Göteborg samt Malmö den största utlandshandelskammaren i Sverige.

Vårt affärsområde Business Support består av tjänsteavdelningarna Skatt, Redovisning, Lön och Miljörapportering, som bistår tyska och svenska företag inom sina respektive expertområden. Skatteavdelningen har för närvarande sju medarbetare i Stockholm som på tyska och svenska hanterar en stor mängd kunduppdrag och erbjuder moms- och inkomstskatteservice och skatterådgivning för såväl utländska företag verksamma i Sverige som för svenska företag verksamma i Tyskland.

Dina arbetsuppgifter

I rollen ingår bearbetning av löpande momsdeklarationer, men även att ge momsrådgivning och att ta hand om utredningar för våra klienter samt avstämningar och rapportering till myndigheter. Du kommer att kommunicera självständigt med både våra klientföretag och skattemyndigheter i såväl Sverige som Tyskland.

Din profil

Du har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller liknande och gärna erfarenhet inom beskattningsområdet. Erfarenhet av internationell skattehandläggning är starkt meriterande. Du är en van användare av Office-paketet med fokus på Excel. Kunskaper i tyska är en förutsättning för arbetet, då självständig kommunikation med tysktalande kunder och myndigheter förekommer.

Som person är du noggrann, serviceinriktad, effektiv, stresstålig och har ett sinne för siffror. Du har erfarenhet av kundkontakt och arbetar självständigt och proaktivt med att bygga upp långsiktiga relationer med våra kunder. Du tycker att det är en självklarhet att dela med dig av dina kompetenser och trivs med att arbeta i team, men har också förmågan att arbeta självständigt och koncentrerat.

Vi erbjuder

Tysk-Svenska Handelskammarens medarbetare sitter i centralt belägna kontor i Stockholm och Malmö. Alla medarbetare präglas av stark sammanhållning och teamkänsla. Du kommer att få arbeta i en spännande företagskultur med inslag av både tysk och svensk kultur.

På handelskammaren värnar vi om balans mellan arbetsliv och fritid vilket gör det möjligt att kombinera ansvarsfullt arbete med fritid samt möjlighet för återhämtning mellan arbetstoppar. Vi erbjuder dig en konkurrenskraftig anställning med fördelaktiga villkor.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde den 15 augusti 2022 eller senare enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning. Vi arbetar med löpande urval och ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt via denna länk.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta vår HR-ansvarige Franziska Hatami Anderson.

Kontakt

Franziska Hatami Anderson

Projektledare

Telefon

+46-8-665 18 53