Ein DHL-Lieferwagen fährt auf einer Straße neben einem blühenden Rapsfeld.

Foto: DHL

Tyska exportörer behöver ankomstintyg

2013-09-23

Svenska företag som har beställt varor från Tyskland kommer snart att behöva fylla i och underteckna ett officiellt ankomstintyg. På grund av ändrade momsregler i Tyskland blir tyska företag som säljer sina varor till andra EU-länder skyldiga att bevisa att varorna verkligen har kommit fram i den andra medlemsstaten. Detta sker från och med 1 oktober genom en så kallad Gelangensbestätigung (ankomstintyg).

Hittills har tyska företag kunnat visa upp leveransfakturor som bevis att de har levererat varor till ett annat EU-land. Men från den 1 oktober 2013 är tyska företag skyldiga att tillhandahålla en formell bekräftelse från varumottagarens sida. Kan inte exportören visa upp dessa uppgifter för de tyska skattemyndigheterna vid en revision riskerar denne upptaxering avseende den tyska momsen på den sålda varan samt dröjsmålsränta och avgifter. Många tyska företag och svenska företag som handlar med Tyskland kommer att behöva ställa om sina rutiner för att uppfylla de nya lagkraven, därför gäller en infasningsperiod fram till årsskiftet. 

– I Sverige kräver Skatteverket inte sådana intyg. Därför kan svenska kunder bli förvånade över den nya blanketten som ska undertecknas, säger Denise Schuman, chef på skatteavdelningen på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Vad exakt är ankomstintyget?

Det nya ankomstintyget krävs när företag transporterar sina varor till Sverige eller om de låter kunden hämta beställningen själv. Det gäller även leveranser mellan moder- och dotterbolag i Tyskland och Sverige.

Om en tysk leverantör använder sig av ett åkeri eller ett transportbolag för att frakta sina produkter till Sverige kan även andra officiella dokument gälla som intyg för skatteverket. Till exempel försändelsekvitton, fraktsedlar, speditörsintyg eller elektroniska transportdokument. Det finns möjligheter att bekräftelsen kan ske i samlad form per kvartal, även elektroniska bekräftelser är tillåtna. De tyska skattemyndigheterna tillhandahåller mönsterblanketter för ankomstintyget. Intyget ska innehålla följande information:

  • Mottagarens namn och adress
  • Leveransföremålens mängd och branschspecifika beteckningen inklusive chassinumret, om leveransen avser ett fordon
  • Uppgift om ort och månad (ej dag) för slutet av transporten eller leveransen, d v s för mottagandet av varorna i den andra medlemsstaten. Detta gäller även om kunden själv hämtar och transporterar varorna. Följaktligen måste denne då i efterhand skicka en bekräftelse vid hemkomsten, inte endast som hittills, vid avhämtningen.
  • Datum för bekräftelsen
  • Mottagarens eller ombudets underskrift

Frågor och kontakt

Tysk-Svenska Handelskammarens avdelning Skatt besvarar gärna frågor kring tyska momsregler och det nya ankomstintyget.

Kontakt

Christian Tillmann

Affärsområdeschef Business Support | Skatt

Telefon:
+46-8-665 18 30
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Ange de tecken som visas i bilden.
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält