Kriss-butik med två skyltdockor

Hos Kriss står Tyskland för 70 procent av omsättningen.

Foto: Kriss

Svenska ursprunget viktigt för Kriss

För det svenska dammodeföretaget Kriss har satsningen på Tyskland slagit betydligt bättre ut än förväntat. Den första butiken på tyska marknaden öppnade i början av 1990-talet och idag står Tyskland för cirka 70 procent av omsättningen.

Ändå var det tillfälligheter som gjorde att Kriss tog steget över Östersjön. De första åren efter att Eivor och Torgny Nilsson grundat företaget 1982 arbetade man uteslutande som leverantör av stickat dammode till svensk fackhandel.

– Men så fick man möjlighet att öppna en shop-in-shop-butik på NK i Stockholm och via NK fick man kontakt med den tyska varuhuskedjan Kaufhof, berättar vd Paul Kespe.

Numera har Kriss 8 butiker i Sverige och 63 i Tyskland. Samtliga är belägna i gallerior och varuhus som till exempel Kaufhof och Karstadt.

– Butikerna drivs självständigt med egen personal och egen inredning, men gynnas av den stora kundtillströmningen i varuhusmiljön, säger Paul Kespe.

Kriss främsta målgrupp är kvinnor 40+ och sortimentet i både de svenska och tyska butikerna är i stort sett identiskt.

– Däremot försöker vi trycka på vårt svenska ursprung i Tyskland. Det är en oerhörd styrka att bli sammankopplad med Sverige, understryker Paul Kespe.

Både i Sverige och Tyskland har Kriss kompletterat sina fysiska butiker med e-handel. Försäljningen via nätet ökar stadigt, men ger även draghjälp åt det ordinarie butiksnätet.

– Vi har en fortsatt stark tilltro till den fysiska handeln. Inom vår bransch är det viktigt att kunderna har möjlighet att känna på och prova. De fysiska butikerna kommer därför att ha en viktig roll även framledes, även om vi strävar efter att båda försäljningskanalerna ska samverka i ännu större utsträckning än tidigare, säger Paul Kespe.