Nyhetsbrev Internationell Recycling #7-2011

2011-10-19

I detta nyhetsbrev kan du läsa om Östeuropa som marknad för återvinning, Tysklands svårigheter att handha miljövänliga dryckesförpackningar, europeiska initiativ för att minska avfall och många andra intressanta artiklar.

Tyskland: Returförpackningar minskar gentemot engångsalternativ

Sedan flera år finns det en trend i Tyskland där användningen av dryckesförpackningar i återfyllnadsflaska samt ekologiskt vänliga dryckesförpackningar minskar allt mer. Särskilt återfyllnadsflaskan, som efter retur till bryggerierna rengörs och fylls på nytt, används allt mindre.

Vid införandet av pantsystemet år 2003, användes plast till 25 procent vid tillverkning av alla dryckesförpackningar i Tyskland. 2009 visar statistik från tyska miljödepartement (UBA) att nästan hälften av alla drycker fylls i engångsförpackningar av plast, den så kallade återvinningsflaskan. I dagens läge har förmodligen mängden engångsförpackningar ökat. Under samma period minskade de ekologiska alternativen med 20 procent, samtidigt som förpackningsförordningen kräver en ökning till 80 procent. Statistiken saknar uppgifter om inte pantpliktiga drycker, som till exempel fruktsafter. Under de senaste fem åren har användningen av dryckeskartonger minskat med 30 procent i jämförelse med PET-flaskor.

Olika miljöorganisationer kräver ett införande av en symbol för märkning av engångsförpackningar. Konsumenten ska kunna se skillnaden om dryckesförpackningen är en återfyllnadsflaska, som kan användas om och om igen, eller om det är en återvinningsflaska, som bara används en gång. Målet är att fler och fler engångsemballage för dryckesförpackningar ersätts av dryckesförpackningar som befinner sig i ett retursystem eller ersätts av ekologiskt vänliga dryckesförpackningar.

Ytterligare en konsensus är att enbart en märkning av dryckesförpackningar inte kommer att ändra särskilt mycket hos konsumentens val mellan återfyllnadsflaskan och återvinningsflaskan. Istället krävs det att en skatt bör tas ut, baserad på miljökriterier, som ger de ekologiskt vänliga alternativen en fördel.

Rösterna växer allt mer bland dem som förespråkar märkningsplikt, stegvisa införanden av avgifter för engångsförpackningar och utökning av pantavgiften för andra drycker i ”pantfria” engångsförpackningar som till exempel juice.

Michael Brandl, VD för FKN (tyska branschförbundet för dryckeskartonger) är av annan åsikt. Han hävdar att målet med förpackningsförordningen avsåg att införandet av pant skulle komplicera och göra användningen av engångsförpackningar dyrare. Detta i sin tur skulle främja att byta till ekologiskt vänligare alternativ. Men exakta motsatsen inträffade. PET är en mycket eftertraktad råvara som länder framförallt i Asien betalar mycket pengar för. Att utöka pantavgiften skulle därför inte stoppa trenden utan snarare förstärka den. Även om siffrorna för återvinning stiger så har det egentliga målet kommit i skymundan. Källa: GetränkekartonSchoenemann/pixelio

Sverige: Energimärkning för TV apparater

Till hösten skall energimärkningen av vitvaror utökas till att även omfatta TV apparater. Märkningen kommer att visa energieffektiviteten på en skala från A till G där A utgör bästa alternativ. Klassificeringen härleds genom hur mycket el som apparaten drar i förhållande till bildskärmens storlek. Utvärderingen sker genom ett användande av apparaten i fyra timmar varje dag under ett helt år. En ytterligare förmärkning görs ifall det finns en strömbrytare som håller energianvändningen under 0,01 W vid standbyfunktion. Noggrann information om standbyläget ges inte eftersom det redan ställs krav på högst tillåtna förbruk. I samband med förbättringen av TV apparater så kommer skalan att utökas successivt med A+, A++ och A+++. Källa: Energimyndigheten

Rumänien: RIGK - lyckat marknadsinträde

Den tyska återvinningsorganisationen RIGK tar hand om plastförpackningar från industri och handel RIGK startade ett dotterbolag i Rumänien 2008. I samband med detta fick man ett långtidskontrakt hos Scapa, det rumänska insamlingssystemet av förpackningar för bekämpningsmedel. Detta för att kunna säkerställa insamlandet av förpackningar för bekämpningsmede runt om i landet.

Enligt rumänsk lag är grossister av bekämpningsmedel skyldiga att ta emot tomma och rengjorda bekämpningsmedelsförpackningar som klassificeras som icke-farliga. För att fullfölja detta direktiv är SCAPA’s system för återvinning av plast, metall och pappersförpackningar gratis. ”SCAPA de ambalaje!”, betyder ”gör dig av med förpackningar” och SCAPA har blivit ett välkänt varumärke bland landets lantbrukare. RIGK har skapat en avsevärd fördel genom sin nära relation till lantbrukarna och genom sin mångåriga erfarenhet i Tyskland inom denna mycket speciella marknad. För att möta nya utmaningar för lantbrukarnas avfallshantering utvecklar RIGK ett nytt återvinningssystem för lagring av föråldrade bekämpningsmedel, förpackningar för behandlade frön och använda säckar för säd. I syfte att stärka och utöka sitt fäste i Rumänien, gjordes en investering på 250 000 € i logistik, lagringsutrymme, faciliteter för sorteringsanläggningar, insamlings- och transportutrustning. Resultaten blev snabbt synbara. Inom det första året insamlades 80 ton, vilket innebar nästan 7 procent av producenternas marknad. 2010 uppnådde man 560 ton, vilket motsvarade nästan 52 procent av kvantiteten som avsätts på den rumänska marknaden. RIGK´s mål för 2011 är att behålla insamlingskvoten på mer än 50 procent även om man räknar med en tillväxt på 15-20 procent av bekämpningsmedel på den rumänska marknaden. Källa: RIGK

Europa: “Europa minskar avfallet”

Vi är duktiga på att ta hand om vårt avfall i Sverige. Men precis som resten av världen står vi inför den stora utmaningen att hantera de ständigt ökande avfallsmängderna. Stora åtgärder krävs för att minska mängden avfall och minska halterna av skadliga ämnen i avfallet. Detta är bakgrunden till det treåriga EU-projektet "Europa minskar avfallet” som startade 2009 med stöd från EU-kommissionens program LIFE+. Precis som namnet avslöjar ligger fokus på att minska avfallet. Samtidigt betonas vikten av att förhindra avfallets uppkomst. “Det finns inget avfall” är visionen som kommunernas intresseorganisation Avfall Sverige slog fast i maj. Avfall Sverige är nationell koordinator för projektet. Projektets syfte är att uppmärksamma konsumtionens påverkan på miljön och att understryka hur avgörande avfallsminimering är för en hållbar samhällsutveckling. Den 19-27 november kan alla som inte är privatpersoner arrangera aktiviteter för att stödja syftet. www.minskaavfallet.se

 

Kort och Gott:

England: Ny teknik för återvinning av aluminiumfolie

Det engelska företaget Eval, som är en spin-off av institutionen för kemiteknik vid universitetet i Cambridge, har utvecklat en ny teknologi för att återvinna skiktet av aluminiumfolie från komplexa förpackningsfolier. Många livsmedelproducenter vill behålla flexibla laminat på grund av deras utmärkta barriäregenskaper. Men dessa har man, fram till nu, inte kunnat återvinna. Eval´s teknologi har testats i två år vid en pilotanläggning där man lyckats återvinna aluminiumskikt från påsar, tuber och aseptiska vätskekartonger. Kraft och Nestlé har valt att delfinansiera bygget av den nya återvinningsanläggningen i Luton. Anläggningen beräknas kunna starta nästa år och blir världens första i sitt slag. Eval söker dock fler sponsorer. Källa: Packnews

Skottland: Nådde ej mål för återvinning

Den fastlagda gränsen för återvinning av avfall var satt till 40 procent för år 2010. Statistik från april 2010 till mars 2011 visar att lokala myndigheter bara återvinner 38 procent av insamlat avfall.  Även om detta utgör en ökning på 1,5 procent i jämförelse med föregående år, så återstår det en lång väg till visionen ”Skottland utan avfall”.

Regeringen i Skottland vill att branschen ska ta alla kostnader för återvinning. Det framgår i en rapport, ”Producer Responsibility: Policy Evaluation” som uppmanar landets förpackningsproducenter att betala samtliga kostnader i samband med insamling och återvinning av förpackningar. Även om det finns uppsatta mål för återvinning av förpackningsavfall i Storbritannien faller huvudparten av kostnaderna för insamling och återvinning på de lokala myndigheterna. Detta innebär att de involverade parterna undgår de ekonomiska kostnaderna för sina förpliktelser, sägs det. Nu vill man ändra på situationen så att förpackningsbranschen ska stå för dessa utgifter. Källa: Packnews

Storbritannien: Tesco slopar komposterbar bärkasse

Den brittiska dagligvarukedjan Tesco har bestämt sig för att sluta att använda bärkassar av biologiskt nedbrytbart material. Anledningen är att materialet är för svagt för kundernas behov och att dessa därför ofta behöver använda dubbla påsar. Dessutom anser Tesco att användandet av detta material inte har bidragit till ökad återvinning och dessutom är de fysiska egenskaperna sämre i jämförelse med de traditionella bärkassarna.

De biologiskt nedbrytbara bärkassarna, som Tesco använt sig av, bryts ner i solljus efter 20 till 36 månader, men så är inte fallet när de hamnar bland annat avfall på deponier och där de hamnar i mörker. Dessutom har det varit stora problem vid separeringen av bärkassarna av det använda biomaterialet. Som lösning har nu Tesco bestämt att i stället använda bärkassar med 15 procent återvunnen plast. Källa: Packnet

Europa: Lantbruksindustrins dåliga hantering av plastavfall

Lantbruksindustrin användning av plastprodukter är stor bland EU:s medlemsstater. Däremot saknas det ofta direktiv för hur avfallet skall hanteras, vilket leder till att soptippen blir slutstationen. Cirka 1,2 miljoner ton av agrarrelaterad plast behöver omhändertas, men bara 22 procent av detta återvinns och 26 procent används för energisparande återvinning. Mer än 600 000 ton hamnar på soptippen. Siffrorna lämnar stort utrymme för förbättring och det är bara en hand full länder som har effektiva system. Därför initierade European Association of Plastics Recycling (EPRO) en multinationell grupp med namn ”Agricultural Plastics” för att nå en gemensam standard. Praktiskt främjas utbytet av information om existerande avfallshantering och upplysning om ekonomiska och ekologiska fördelar som kan uppnås, till de länder som helt saknar aktiviteter inom detta område. Numera omfattas 14 medlemsnationer och målet utökas med att söka intensiva diskussioner med externa partners från industrin, handel och jordbruk. Källa: RIGK

Europa: Nytt Miljömärke

1992 beslöt EU kommissionen att införa ett officiellt miljömärke, där kraven för märkningen utarbetas av de ansvariga organen bland Unionens medlemsstater. Denna märkning byter nu namn från EU-Blomman till Ecolable och fungerar likt den Svanens som ett Typ 1-miljömärke.  26 olika varor och tjänster granskas ur ett livscykelperspektiv från råvara till avfall och måste uppfylla stränga miljö-, funktions- och kvalitetskrav. I och med att Svanens märkning är så etablerad i Sverige så är utbudet av Ecolable märkta produkter inte lika vanlig som i andra europeiska länder. Alla Ecolable-märkta produkter finner du i Green Store, den Europeiska miljömärkningskatalogen.

USA: Återvinningsanläggning återupptas i Atlanta

URRC (United Resource Recovery Corporation) och Coca-Cola sätter igång anläggningen för återvinning av flaskor i Atlanta igen. Anläggningen har varit stängd sedan i mars på grund av renovering av sorteringslinjen. En fullständig renovering ansågs vara nödvändig eftersom fabriken förlorade mycket material på grund av ofta dålig kvalitet på inkommande och insamlade plastflaskor. Detta gav många oönskade klumpar, som försinkade hela processen. Dessutom hade man problem med små flingor som flög omkring i lokalerna. Nu kan den nya anläggningen eliminera alla dessa oangelägenheter. Källa: Packnews

Internationell: Tub ersätter metallburk

Livsmedelskoncernen Heinz lanserar soppa i tubförpackningar istället för metallburkar. Kostnaden för att framställa traditionella metallbrukar blir allt högre beroende på stigande metallpriser. Heinz tror också att plasttuberna eventuellt kan komma att ersätta metallburkarna i framtiden. Storbritannien blir första markanden för denna typ av förpackning. Källa: Livsmedel i Fokus och Packnyheter

 

Tysk-Svenska Handelskammarens nyhetsbrev Internationell Recycling publiceras nio gånger om året och är en helt kostnadsfri tjänst. Vi informerar om aktuella frågor inom recycling, med speciell inriktning på frågor kring insamling och återvinning av förpackningar, i Tyskland, Sverige och Europa. Vi belyser också produktåtervinning samt olika användningsområden av logotyper som finns på dagens förpackningar.

För att följa utvecklingen inom recycling och för att sammanställa information för detta nyhetsbrev bevakar vi tyska, svenska och europeiska facktidskrifter och nyhetsblad.

Prenumerera på nyhetsbrevet här

Alla utgåvor samlade på ett ställe

Ytterligare recyclinginformation får du på telefon 040-304940, fax 040-304943, på vår hemsida eller via e-post till vårt licenskontor . Om du inte längre önskar ett eget exemplar eller om mottagaren skall ändras ber vi om ett kort meddelande.

Kontakt

Norman Karsch

Miljörapportering | International Key Account Manager

Telefon:
+46-40-30 49 41
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält