Foto: Siemens

Ny framtidsstudie från Siemens: ”Sverige är väl positionerat i ett internationellt perspektiv”

2023-04-04

Siemens Sverige har genomfört en omfattande studie om den digitala och hållbara omvandlingen av näringsliv och samhälle till 2030. Fram träder en bild av ett Sverige som står sig starkt jämfört med omvärlden. Samtidigt finns behov av fler strategiska partnerskap och innovativa affärsmodeller. Handelskammaren fick en inblick i studien.

Siemens Sverige ville ta reda på hur samhället ser ut 2030 och genomförde en omfattande studie om Sveriges digitala och hållbara omvandling fram till dess. Enligt bolaget har denna potential att också bli en vägvisare till en helhetsvision för andra länder.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Elin Haapaniemi, Hållbarhetschef, Siemens AB, hur gick ni tillväga?

Elin Haapaniemi

Elin Haapaniemi: Vi har i studien sammanställt en rad olika forskningsresultat samt kunskapen och erfarenheten hos mer än 100 interna och externa experter från företag, samhälle och den akademiska världen. De har beskrivit hur Sverige kan få en mer hållbar och digital framtid, och hur människor kan få ett bra liv år 2030 och hur det skulle kunna se ut. Vi får en helhetsbild som visar hur viktiga delar av det svenska samhället – mobilitet, energi, industri, samhälle, infrastruktur, ekonomi, digital teknologi och säkerhet – sannolikt kommer att utvecklas.

"Framtida möten kommer att ske i metaverse och vi får hjälp av AI att ta beslut i vår vardag."

Kan du ge exempel på hur Sverige kommer att se ut 2030?

Experterna förväntar sig stora förändringar som kommer att påverka alla delar av det svenska samhället. Vi kommer att leva i ett samhälle där allt och alla kan vara uppkopplade. Inom industrin ser vi att digitala tvillingar resursoptimerar produktionen och de produkter som produceras. Vi ser också att industri- och transportsektorn har drivit på utbyggnaden av fossilfri el och smarta nät. Framtida möten kommer att ske i metaverse och vi får hjälp av AI att ta beslut i vår vardag. Med hjälp av digitaliseringen, där säkerhet och integritet är grundstenar, får vi ett mer hållbart samhälle. I takt med att samhället blir allt mer upp- och sammankopplat kommer även infrastrukturen att bli smartare, mer motståndskraftig och bättre anpassat för oss människor. Och just människorna kommer att stå i centrum när städerna förändras. Mindre individuell biltrafik kommer att betyda färre vägar och parkeringsplatser, vilket kommer att öppna upp för fler cykel- och gångvägar samt grönområden.

Vad tar ni med er av studien, på vilket sätt kommer den era kunder till nytta?

Vi ser att studier som denna göra det lättare att bedöma vad som behöver åstadkommas under de kommande åren för att stödja en hållbar digital omvandling. En heltäckande vision, som visar att en bättre framtid inte bara är möjlig utan även sannolik, hjälper till att skapa den grund som är nödvändig för att snabba på omvandlingen.

"Nu handlar det om att accelerera implementeringen, vilket vi gör genom strategiska partnerskap och innovativa affärsmodeller, samt att ta bort hinder genom att till exempel förenkla tillståndsprocesser."

Tekniken och lösningarna finns redan för att åstadkomma en hållbar omställning. Med hjälp av våra lösningar och tjänster hjälper vi våra kunder att minska utsläppen, möjliggör cirkulära flöden och att öka energi- och resurseffektiviseringen. Nu handlar det om att accelerera implementeringen, vilket vi gör genom strategiska partnerskap och innovativa affärsmodeller, samt att ta bort hinder genom att till exempel förenkla tillståndsprocesser.

Vad det något som framkom i studien som överraskade er särskilt?

Det var överraskande att det finns en så tydlig konsensus för att så mycket inom digitaliseringen kommer att ske på så kort tid och vilken vikt hållbarhet har inom alla områden. Det var också intressant att se hur väl positionerat Sverige är i ett internationellt perspektiv.

Ta del av studien Meddelande från 2030 – en studie om Sveriges digitala och hållbara omvandling fram till 2030 under siemens.se/2030 eller ladda ned den här.