Ingemar Wareborn, vice ordförande Tysk-Svenska Handelskammaren, hälsar på Kronprinsessparet.

Kronprinsessparet och Peter Stocks, Head of Europe, Linde AG

HKH Prins Daniel, HKH Kronprinsessan Victoria och Ninni Löwgren.

Välkomstord av Ingemar Wareborn, vice ordförande, Tysk-Svenska Handelskammaren

Jan Bäckvall, vd, AGA AB

Ninni Löwgren, avdelningschef Business Consulting, Tysk-Svenska Handelskammaren

Karsten Keller, CFO Schenker Region North

Karl Lidblom, vd, Hägglunds Drives

Ronnie Hellström, etableringschef, Hornbach Sverige

I mitten: Stephan Stahl, Vice President Sales, Scandic Hotels

Vid mikrofonen: Mikael Almenäs, vd, DB Regio Sverige

Vid mikrofonen: Cornelia Norén, försäljningschef södra Tyskland, Smoke Free Systems

Lisa Rentrop, Tysklandschef för Middagsfrid // Kommt Essen

Thorsten Gerdau, vd, Bayer Norden

Kunglig coachning i skillnader mellan tysk och svensk affärskultur

2011-05-26

Den 25 maj deltog HKH Kronprinsessan Victoria och HKH Prins Daniel i en workshop om skillnader mellan tysk och svensk affärskultur under sitt besök i München.

Seminariet, som arrangerades av Tysk-Svenska Handelskammaren, ägde rum hos Linde AG och deltog gjorde ett tjugotal företagsledare från både svenska och tyska företag. Evenemanget var en av programpunkterna under Kronprinsessparets officiella besök i Tyskland i maj.

Trots närheten till Tyskland döljer sig små skillnader mellan den tyska och den svenska affärskulturen som leder till att många företag missbedömer sin expansion till Tyskland. EU-samarbetet har inneburit att många formella handelshinder har försvunnit. Istället har okunskapen om de kulturella skillnaderna mellan de båda länderna idag kommit att utgöra det största hindret mot svenska företags tillväxt i Tyskland, visar Tysk-Svenska Handelskammarens erfarenheter.

Samtidigt utgör den tyska marknaden en stor potential för svenska företag och för att dessa skall kunna växa – både på hemmamarknaden och internationellt – är en närvaro i Tyskland ofta ett måste. Efter Norden utgör Tyskland gärna det första steget i en internationaliseringsprocess och kan ge finansiella muskler för en vidare expansion. En lyckad etablering på den tyska marknaden blir därmed viktig för svenska företags tillväxt.  Men förberedelserna är viktiga.

– Till förberedelserna hör inte bara att ta fram hårdfakta som marknadsstudier och konkurrentanalyser, affärsidén måste också granskas med tyska ögon. Tyskland är en tuff marknad och både den geografiska närheten och de välutvecklade handelsströmmarna mellan länderna kan få oss att tro att en marknadsetablering kan förverkligas smidigt och utan externt stöd, säger Ninni Löwgren, coach i tysk och svensk affärskultur och chef för avdelningen Business Consulting på Tysk-Svenska Handelskammaren. Hon är själv tyska, uppvuxen i Tyskland med tysk-svenska föräldrar och bor sedan 15 år tillbaka i Sverige.

En aktuell studie som Tysk-Svenska Handelskammaren låtit genomföra tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm, där 22 företagsledare från svenska bolag som nyligen etablerat sig i Tyskland intervjuats, bekräftar att vägen in på marknaden är svår och att olikheterna i affärskulturerna ofta underskattats. Att rekrytera en tysk chef framför en svensk kan ofta vara en snabbare väg in i Tyskland.

– Det är oerhört glädjande att HKH Kronprinsessan Victoria och HKH Prins Daniel intresserar sig för interkulturell kommunikation eftersom vi behöver skapa uppmärksamhet kring ämnet, såväl bland tyska företag som svenska, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren.

Bland företagen som deltog i seminariet var:

Hägglunds Drives – Karl Lindblom, VD

Middagsfrid // Kommt Essen – Kristina Theander, VD och ägare

Smoke Free Systems – Cornelia Norén, försäljningschef södra Tyskland

Hornbach Sverige – Ronnie Hellström, etableringschef

DB Schenker Region North – Karsten Keller, CFO

Bayer Norden – Thorsten Gerdau, VD

Scandic Hotels – Stephan Stahl, Vice President Sales

DB Regio Sverige – Michael Almenäs, VD