
Foto: Sebastiaan Ter Burg/Flicker.com
Hitta praktikanter med praktikbanken
2015-04-16
Praktikanter är mycket mer än billig arbetskraft eller ett tidskrävande inslag i arbetsvardagen. En praktikant från ett annat land kan föra med sig viktiga konkurrensfördelar. För att underlätta för medlemsföretag att hitta tysktalande praktiksökande har Tysk-Svenska Handelskammaren nyligen startat en praktikbank.
– Praktikanter är lönsamma för näringslivet. De tar alltid med sig ny kunskap och nya metoder från sina universitet och skolor till företagen, säger Karl-Heinz Gössling, vice vd på Tysk-Svenska Handelskammaren, och fortsätter:
– Vi som handelskammare har handlett praktikanter från Tyskland och Sverige i 30 år. Det uppstår helt klart en win-win-situation för alla inblandade. Praktikanterna får praktisk yrkeserfarenhet inom sitt område och som företag får vi de senaste teorierna som kunskapskälla. I idealfallet är dagens praktikanter till och med morgondagens medarbetare.
Använd praktikanternas kunskap
Konkurrenssituationen i näringslivet är idag med stor självklarhet globalt inriktad. Efterfrågan på interkulturell kompetens ökar därför ständigt. En praktikant från utlandet för med sig många fördelar för företaget.
– Unga människor känner väl till sin egen kultur och nätverken i hemlandet. Ett företag som satsar på praktikanter från utlandet kan därigenom skaffa sig en klar konkurrensfördel. Det sparar inte bara tid och kostnader för marknadsundersökningar, utan ger också tillgång till landsspecifik information av hög kvalitet, säger Karl-Heinz Gössling.
För att ytterligare öka tillgängligheten på kvalificerad arbetskraft från Tyskland respektive Sverige har Tysk-Svenska Handelskammaren startat en praktikbank. Där kan tyska och svenska studenter från högskolor och yrkesutbildningar lägga upp sina cv:n och andra ansökningshandlingar. Handelskammarens medlemsföretag får kostnadsfri tillgång till ansökningarna och kan sedan söka potentiella kandidater och direkt ta kontakt med dem.
Fördelaktigt för båda parter
– Det interkulturella utbytet är fördelaktigt för båda parternas kompetensutveckling. Företagen sensibiliseras för skillnaderna i det andra landets marknadsspecifika förutsättningar och affärskultur. Omvänt tar praktikanterna sina erfarenheter från värdlandet med sig hem. Där kan sedan också en förståelse för den andra affärskulturen uppstå – vilket inte bara bidrar positivt till operativa företagssamarbeten, utan på sikt även stärker de generella affärsförbindelserna mellan länderna, konstaterar Ninni Löwgren Tischer, avdelningschef Market Entry & Business Development vid Tysk-Svenska Handelskammaren.
Kontakt
