Foto: Lena Granefelt/imagebank.sweden.se

Handeln ser fram emot midsommarhelgen

2014-06-18

Snart är det midsommar! Men innan det är dags att binda blomsterkransar, resa midsommarstången och dansa små grodorna behövs det handlas in mat, dryck och annat till festen med alla nära och kära. På det sättet har midsommar, i likhet med andra storhelger, stor ekonomisk betydelse.

Traditionerna kring det svenska midsommarfirandet är flera hundratals år gamla. För många är midsommar en av de viktigaste högtiderna på året och man firar stort tillsammans med familj, vänner och grannar. Enligt en undersökning som Svensk Handel har genomfört är midsommar för de flesta svenskar lika viktigt nu som förr. Dessutom finns det inga tecken på att betydelsen kommer att avta framöver.

Mat och dryck står överst på inköpslistan

Bjuder man in till en midsommarfest hemma eller i stugan är det en självklarhet att det också ska finnas god mat och dryck. Färskpotatis, sill och jordgubbar är klassikerna bland midsommarvarorna. Dessutom når även försäljningen av alkoholhaltiga drycker en topp under dagarna före storhelgen. Tillverkarna och handlarna tjänar på denna konsumtionsglädje.

Systembolaget, till exempel, säljer under en normal vecka cirka 369 000 liter sprit. Under midsommarveckan 2013 ökade försäljningen med omkring 65 procent till 610 000 liter. Även öl säljs det mycket mer av (+ 61 procent jämfört med medelveckan), totalt drygt 7 miljoner liter under midsommarveckan 2013. När det gäller cider och blanddrycker är försäljningsökningen ännu större. Till midsommar köper svenskarna mer än dubbelt så mycket av den sortens drycker som under en normal vecka, förra året totalt 787 000 liter. För bryggerierna, sprittillverkarna och Systembolaget har midsommar alltså en enorm betydelse.

Klassikerna säljer bäst

Men även inom livsmedelshandeln ser man fram emot storhelgen i juni. Enligt Svensk Handel väntas butikerna sälja mat och andra livsmedel för över 5,9 miljarder kronor under årets midsommarvecka. Detta är över 700 miljoner mer än under en vanlig vecka. Ungefär en tredjedel av befolkningen spenderar totalt mellan 100 och 500 kronor på inköpen inför midsommar, nästan lika många upp till 1000 kronor, visar Svensk Handels midsommarrapport.

Att veckan före storhelgen är viktig för försäljningen bekräftar även Katarina Rosenqvist, vik. kommunikationschef på Lidl Sverige: ”Midsommar är en stor högtid i våra butiker. Precis som vid jul och påsk handlar våra kunder gärna extra mycket mat nu inför midsommarhelgen. Vi säljer framför allt klassisk svensk midsommarmat som sill, potatis och lax till exempel”, säger hon.

Men även om omsättningen ökar i vissa branscher ligger fokus för de allra flesta på midsommar på att tillbringa tid med familj och vänner. Därefter kan semestern börja på riktigt.