
v.l.n.r. / från vänster till höger: Carl Petersen (Einride), Maximilian Perlitz (Lidl Schweden), Corinna Hauber (TSHK), Stefan Ziegert (Scania), Robert Ziegler (Einride), Florian Niethammer (Giesecke+Devrient)

v.l.n.r. / från vänster till höger: Robert Ziegler, Maximilian Perlitz, Stefan Ziegert, Stefan Garche, Corinna Hauber

v.l.n.r. / från vänster till höger: Robert Ziegler, Stefan Ziegert, Jenny Lennung Malmqvist, Florian Niethammer, Stefan Garche, Silke Krebs, Maximilian Perlitz, Carl Petersen, Corinna Hauber




v.l.n.r. / från vänster till höger: Florian Niethammer, Stefan Ziegert, Maximilian Perlitz, Corinna Hauber, Robert Ziegler, Carl Petersen
"Farväl till diesel“: German Swedish Tech Forum gästade Essen
2023-09-05
"Jag ser fram emot samarbetet med svenska företag". Det sa Silke Krebs, statssekreterare på Nordrhein-Westfalens närings-, klimat-, och energidepartement, när hon sammanfattade delstatsregeringens handlingsplan för klimatneutral godstransport. Evenemanget inom ramen för German Swedish Tech Forum fokuserade på potentialen för elektrifiering och digitalisering för att minska koldioxidutsläppen från godstransporter i Rhen-Ruhr-regionen.
Kvällen inleddes med välkomstord från Corinna Hauber, projektledare för German Swedish Tech Forum, som presenterade evenemangets branschöverskridande partnerföretag och betonade att de alla är ett bevis på den innovativa styrkan i Tyskland och Sverige.
Framtidens logistik i Europas centrala knutpunkt
Hur kan framtidens godstransporter på väg göras mer effektiva, hållbara och motståndskraftiga?
Med utgångspunkt i aktuella utmaningar som stigande bränsle- och energikostnader, brist på förare och den tyska regeringens ambitiösa mål att mer än halvera koldioxidutsläppen till 2030 målade talarna upp en mångfacetterad bild där elektrifiering, digitalisering och automatisering är nyckeln till att minska kostnader, leveranstider och utsläpp.
"Nordrhein-Westfalen är ett av de viktigaste logistiknaven i Europa."
Nordrhein-Westfalen är ett av de viktigaste logistiknaven i Europa: även om tunga godstransporter bara står för 1,3 procent av fordonsflottan i delstaten så står de för 21,3 procent av växthusgasutsläppen.
Nästan alla lastbilar i fjärrtrafik drivs för närvarande med diesel. Silke Krebs, statssekreterare vid ministeriet för ekonomi, industri, klimatskydd och energi i delstaten Nordrhein-Westfalen, betonade vikten av att bygga upp en rikstäckande infrastruktur för en hållbar omställning av godstransporter på väg. Delstaten har satt upp ett mål på 200 vätgastankstationer och 80 laddningsstationer till 2030 och cirka 80 000 tunga klimatvänliga lastbilar i trafik till samma år.
"Vi står inför stora utmaningar på många områden, men vi är fast beslutna att bli Europas första klimatneutrala industriregion senast 2045."
– Vi står inför stora utmaningar på många områden, men vi är fast beslutna att bli Europas första klimatneutrala industriregion senast 2045. Vi måste agera nu och fokusera på omställningen av drivsystem och infrastruktur. Logistiksektorn är av enorm ekonomisk betydelse för regionen, så det är avgörande att den nödvändiga omställningen inte äventyrar konkurrenskraften. Jag ser fram emot samarbetet med svenska företag", sade Krebs och sammanfattade ministeriets handlingsplan samt de stöd som finns tillgängliga för företag.
Jenny Lennung Malmqvist, ministerråd vid svenska ambassaden i Berlin, fokuserade i sitt tal på den europeiska kontexten, där klimatpaketet Fit for 55 och förordningen om infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) kommer att spela en central roll, liksom det officiella tysk-svenska innovationspartnerskapet som går hand i hand med German Swedish Tech Forum.
"Det finns med säkerhet bättre lösningar att hitta genom samarbeten som sträcker sig bortom traditionella gränser."
– Att uppnå klimatmålen innebär en kraftansträngning. Det är därför jag är glad över att så många olika aktörer samlas idag för att ta itu med denna uppgift tillsammans, vare sig det är traditionella fordonstillverkare och startups från fordonsindustrin eller företag som använder transporttjänster. Det finns med säkerhet bättre lösningar att hitta genom samarbeten som sträcker sig bortom traditionella gränser.
Företagens perspektiv
Stefan Ziegert, produktchef för hållbara transportlösningar på Scania i Tyskland och Österrike, sa att fyra faktorer understryker behovet av en övergång till ny teknik: Trafikintensitet, föroreningar, energisäkerhet och klimatförändringar.
"Framtidens elfordon har inte bara lägre utsläpp, utan är också tystare."
– Vi har cirka 50 miljoner registrerade fordon i Tyskland, och fordonsflottan blir allt äldre och släpper ut för stora mängder koldioxid och kväveoxider. Framtidens elfordon har inte bara lägre utsläpp, utan är också tystare. Att garantera energisäkerhet för speditörer och transportörer samt för befolkningen är också avgörande. Klimatförändringarna måste hanteras och här finns ett samspel mellan Scanias eget ambitiösa mål om netto nollutsläpp till 2040 och lagstiftningen, dvs. det politiska ramverket. EU:s Green Deal innebär att företagen kommer att behöva skärpa utsläppsminskningarna ytterligare, vilket är positivt.
Robert Ziegler, General Manager Europe på Einride, betonade att omställningen ställer nya krav på hela branschen, inklusive förarna, en yrkeskategori det redan idag råder brist på.
– Vi på Einride är otroligt glada över att kunna bidra till den förändring som sker. Det handlar om en 'tradition i förändring' och det känns rätt att vara på denna historiska plats idag, med fokus på ett hållbart ekosystem för godstransporter i Rhen-Ruhr-regionen, en av de största transporthubbarna där väst möter öst, nord möter syd, med den största inlandshamnen i Europa. Cirka 25 000 logistikföretag med över 360 000 anställda talar ett tydligt språk: det finns många hävstänger för att föra saker framåt, och vi är redo. Men det kommer inte att fungera utan ökad digitalisering och tillgång till grön el.
Farväl till diesel
Lidl Sverige och NRW.Energy4Climate deltog också i den efterföljande paneldiskussionen.
– Vi har arbetat med Einride i Sverige sedan 2017 och är nöjda. Sverige är en föregångare inom digitalisering och vi levererar en lösning för hållbarhet som kunderna verkligen vill ha, dessa har höga krav på hållbarhet men är också väldigt lojala. Eldrift ger oss fördelar jämfört med konkurrenter som kör på diesel, till exempel kan vi fortfarande leverera varor efter klockan 22 i vissa fall eftersom vi ligger under de föreskrivna decibelnivåerna, förklarade Maximilian Perlitz, logistikchef på Lidl Sverige.
"Hög tid att ta farväl av den klassiska förbränningsmotorn och dieseln."
Även om det rådde delade meningar om huruvida vätgas eller batterier bör dominera framtidens fordonsflotta, var man överens om att det är hög tid att ta farväl av den klassiska förbränningsmotorn och dieseln, samt att tillgången till olika bränslen också är viktig.
– Våra mål är ambitiösa, vilket statssekreterare Silke Krebs tydliggjorde i sitt anförande. För att uppnå målet om klimatneutralitet 2045 behövs ett tidigt genomförande, vilket vi driver på. Därtill tillhandahåller vi expertstöd inom alla områden: energi, ekonomi, värme, mobilitet, sa Stefan Garche, projektledare vid NRW.Energy4Climate.
"Vi alla måste acceptera en viss grad av osäkerhet om framtidens logistik ska kunna bli verklighet."
Paneldiskussionen tydliggjorde att det finns landspecifika skillnader. Till exempel är det förnybara bränslet HVO, som kan minska koldioxidutsläppen med 83 procent, mycket mer utbrett i Sverige. Räckvidden för batteridrivna elfordon är fortfarande en utmaning, liksom kostnaden: så länge batteri- eller vätgasalternativ är tre till fem gånger dyrare kommer det att behövas stödåtgärder för övergången. Samtidigt var talarna överens om att vi alla måste acceptera en viss grad av osäkerhet om framtidens logistik ska kunna bli verklighet. En framgångsrik övergång till hållbara transporter kräver att beslutsfattare inom näringsliv och politik vågar ställa om till hållbara frakttekniker.
Målet är gemensamt för alla: klimatneutrala godstransporter på vägarna. Komplexiteten och brådskan i genomförandet är uppenbar, och för detta krävs samarbete över bransch- och segmentgränser och även över nationsgränser, sammanfattade Corinna Hauber paneldiskussionen.
Evenemanget ägde rum inom ramen för German Swedish Tech Forum och organiserades tillsammans med partnerföretagen Einride, Scania, Lidl Sverige och Giesecke+Devrient samt den svenska ambassaden i Berlin och NRW.Energy4Climate. German Swedish Tech Forum är en etablerad bilateral plattform för långsiktigt innovationsutbyte mellan de två länderna och har redan sammanfört många beslutsfattare från näringsliv och politik och initierat konkreta samarbeten.
Kontakt

Corinna Hauber
Market Entry & Business Development
Kontakt
