Bild: EBM-pabst

EBM-papst: Ny premiumpartner tar grepp om inomhusluften

2022-03-09

Uppkoppling, globalisering och ökad klimatmedvetenhet är megatrender som får stora effekter på ventilationsbranschen och fordonsindustrin. Tyska EBM-papst, en ledande tillverkare av fläktar och drivenheter, satsar nu stort på en ny mjuk- och hårdvarulösning som optimerar inomhusluften i byggnader. Bolagets Sverigechef intervjuas här om den svenska marknaden och om innebörden av att tillhöra det innovativa tyska Mittelstand som ofta verkar utan att synas.

EBM-papst som är det senaste tillskottet bland Tysk-Svenska Handelskammarens premiumpartner utvecklar effektiva och hållbara lösningar för elmotorteknik, elektronik, digitalisering och aerodynamik. Företaget har fått flera utmärkelser inom hållbarhet och energieffektivisering. Carsten Ederer, vd för EBM-papst AB, om hur denna hidden champion håller sig i framkant på den globala arenan och om vad som kännetecknar den svenska marknaden.

Först och främst, välkommen som ny premiumpartner! Hur går det för EBM-papst på den svenska marknaden?

Carsten Ederer: Tack så mycket! Nästa år firar vi 50 år på plats i Sverige. På det stora hela ser orderläget bra ut, dock har de senaste månaderna präglats av pandemin och dess effekter på de globala upphandlingsmarknaderna. För närvarande prioriterar vi därför att öka utbudet för våra kunder.

Era produkter är svåra att känna igen eftersom de ofta är inbyggda i tekniska lösningar. Är det en särskild utmaning för er marknadsföring?  

Våra produkter och lösningar riktar sig till professionella användare inom business-to-business-sektorn. Inom business-to-consumer-sektorn är det ofta känslor som styr ett köpbeslut, men det är min övertygelse att det inom förstnämnda är de anställda som gör skillnaden. De har kontakt med kunden och deras dagliga arbete säkerställer att kunderna är nöjda. Förtroendet som har byggts upp under årens lopp och vår tillförlitlighet som affärspartner, särskilt i svåra situationer, är utöver den tekniska och kommersiella konkurrenskraften ett viktigt kriterium i köpbeslutet. De senaste månaderna har tydligt visat detta. 

Finns det en ny produkt eller en ny teknisk lösning som förtjänar särskild uppmärksamhet och som du därför skulle vilja rekommendera handelskammarens medlemsföretag? 

Gemensamt för alla företag som är medlemmar i handelskammaren är deras egen personal, som varje dag gör sin del av arbetet på kontoren eller i produktionsanläggningarna.

"En faktor som påverkar prestanda och personalens välbefinnande är bland annat inomhusluftens kvalitet."

En faktor som påverkar prestanda och personalens välbefinnande är bland annat inomhusluftens kvalitet, så kallad IAQ, i arbetslokalerna. Med Building Connect har vi utvecklat en mjuk- och hårdvarulösning som specialiserar sig på att optimera byggnadsparametrar, inklusive IAQ. Den kan enkelt och effektivt integreras i befintliga system. Både i Sverige och på anläggningar i andra länder har vi introducerat systemet med målet att erbjuda våra medarbetare ännu bättre arbetsmiljö. Om medlemsföretag vill veta mer är de välkomna att besöka oss på Nordbyggmässan i Stockholm eller komma till oss i Järfälla.  

Kraven på miljöskydd är också för industriföretag högre än någonsin: Hur ser ni till att behålla en tätposition?   

"Varje ny produkt måste överträffa sin föregångare både ekologiskt och ekonomiskt." Med detta motto präglade grundaren Gerhard Sturm företaget. Våra produkter är riktmärken på många områden när det gäller effektivitet. De utmanar befintliga produktstandarder och är därför i sig själva också en drivkraft för att öka kraven på miljöskydd.

Vi formulerar våra krav och löften till kunderna med vår slogan "Engineering a better life". Redan vid utformningen av nya produkter och lösningar använder vi miljövänliga material och processer. På samma sätt används grön teknik i anläggningarnas produktionsprocesser. I framtiden kommer ämnen som innovativa material, cirkulär ekonomi samt digitalisering att vara viktiga aspekter för att tillmötesgå både kundernas krav och kraven på miljöskydd.  

För EBM-papst är det sociala engagemanget en viktig hörnsten. Kan du berätta mer om det?  

Vi är ett medelstort familjeföretag med starka regionala rötter. Ett socialt ansvar är kopplat till vår företagshistoria. Våra anställda är grundpelaren för vår framgång och det är därför en självklarhet att ge någonting tillbaka till dem. Vi stöder till exempel ett stort antal föreningar och sociala organisationer. Ett av de mest kända evenemangen är det årliga "ebm-papst-maratonet" på hösten, där också kunder och anställda från Sverige deltar. I Sverige stöttar vi sedan många år flera av de större organisationerna, som exempelvis WWF och SOS Barnbyar. 

Företaget har nästan 15 000 medarbetare världen över, fördelade på 29 produktionsanläggningar. Vad kännetecknar den svenska marknaden, finns det utmärkande utmaningar eller fördelar?  

Som företag är vi verksamma inom många affärsområden i Sverige. Från klassisk OEM-försäljning exempelvis inom drivningssektorn för professionella gräsklippare, till energirenoveringar av ventilationen i byggnader och nya digitala lösningar för att optimera inomhusluftens kvalitet. Alla områden har sina utmaningar. Sammantaget anser jag att den svenska marknaden kännetecknas av bland annat följande aspekter: En mycket uttalad medvetenhet om hållbarhet hos kunderna och en motsvarande efterfrågan på försörjningskedjan, en hög nivå av teknisk kompetens och innovation, en snabb anpassning till nya teknik samt en mycket välfungerande infrastruktur.  

En aktuell utmaning är att rekrytera personal, särskilt i storstadsområden som t.ex. Stockholm. Möjligheterna och erbjudandena för kvalificerad personal är många – därför är det viktigt att utöver konkurrenskraft kunna erbjuda ett svar på frågan vad varumärket och/eller företaget har för syfte. "Engineering a better life" är den dagliga drivkraften för det världsomspännande EBM-papst-teamet och mig.  

Vad förväntar du dig av samarbetet med Tysk-Svenska Handelskammaren? 

Vi har varit medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren i ett antal år nu och har vid flera tillfällen kunnat nyttja expertisen på områden som exempelvis juridisk rådgivning och konsulttjänster.

"I framtiden vill vi engagera oss ytterligare och utbyta erfarenheter i dialog med medlemmarna."

I framtiden vill vi engagera oss ytterligare och utbyta erfarenheter i dialog med medlemmarna. Jag förväntar mig nya impulser och idéer samt kontakter som kommer ge oss medlemsföretag än mer luft under vingarna. 

EBM-papst är ny premiumpartner till Tysk-Svenska Handelskammaren. Det innebär att företaget syns och knyts lite extra nära handelskammarens aktiviteter. Se övriga premiumpartner här.