från vänster till höger: Lars Theobaldt (managing partner Nordics för Detecon), Edward Kallerman (managing director för Deutsche Telekom Nordics)

fiberoptiskt nätverk

Fiberoptiskt nätverk

Foto: Deutsche Telekom

Deutsche Telekoms huvudkontor i Bonn, Tyskland

Deutsche Telekoms huvudkontor i Bonn, Tyskland.

Foto: Deutsche Telekom, Norbert Ittermann

Deutsche Telekom satsar i Sverige

2024-09-03

Deutsche Telekom expanderar nu i Sverige med två bolag: Deutsche Telekom Nordics och Detecon. Tysk-Svenska Handelskammaren har träffat Edward Kallerman och Lars Theobaldt, som leder verksamheterna i Sverige, för att prata om varför den svenska marknaden skapat ett stort intresse för världskoncernen. 

Deutsche Telekom, ett av världens största IT- och telekommunikationsföretag, har etablerat sig på den svenska marknaden med två bolag. Deutsche Telekom Nordics grundades 2020 och erbjuder lösningar inom bredband, mobil kommunikation, sammarbetsplattformar (ZoomX och Teams) samt kommunikationsteknik. För två år sedan förstärktes närvaron på den svenska marknaden med dotterbolaget Detecon som erbjuder konsulttjänster inom den digitala transformationen.

Hur kommer det sig att ni valde att satsa på Sverige? 

– Sverige är ett land som ligger i framkant när det gäller digitalisering och innovation. Vi behöver inte förklara för de många spännande företagen här varför de ska utveckla sina affärsmodeller och processer med hjälp av ny teknik och nya arbetssätt, säger Lars Theobaldt, managing partner Nordics för Detecon. 

– Sverige är också ett land som har höga krav på kvalitet, precision och säkerhet, vilket passar väl med det vi erbjuder. Vi har en global erfarenhet och ett starkt nätverk inom Deutsche Telekom-koncernen som vi kan dra nytta av och anpassa till lokala behov och förutsättningar. Vi är nu 16 personer inom organisationen i Norden och Baltikum, säger Edward Kallerman, managing director för Deutsche Telekom Nordics.  

 "Sverige är ett land som har höga krav på kvalitet, precision och säkerhet, vilket passar väl med det vi erbjuder."

Vilka vänder ni er till? 

Edward Kallerman: Deutsche Telekom riktar sig främst till stora och medelstora företag och organisationer som vill digitalisera sin verksamhet och nyttja de möjligheter som säker och kvalitativ kommunikationstekniken ger. Flera strategiska samarbeten med svenska bolag finns redan, vi har kunder inom industrin, telekom-, finans- och offentlig sektor.  

Lars Theobaldt: Detecon Consulting fokuserar främst på den digitala transformationen med målet att öka effektiviteten och skapa nya affärsmodeller och nya arbetssätt främst för telekom- och industrikunder. Enligt våra studier är ökad innovation och effektivitet också de kriterier som företagen använder för att mäta framgången med nyintroducerad teknik. Vi hjälper våra kunder att analysera sina utmaningar och möjligheter, definiera sina mål och visioner, och implementerar de bästa lösningarna för deras situation. Vi är inte bundna till någon specifik produkt eller plattform, utan kan hitta den bästa lösningen för varje kund. Stockholm är en idealisk bas för våra expansionsmål på den nordiska marknaden.

Hur samarbetar ni mellan era bolag och hur skapar ni synergier? 

Edward Kallerman: Det är en otroligt bra match mellan våra bolag. Vi kompletterar varandra väldigt bra. Vi kan erbjuda en helhetslösning för kunder som vill digitalisera sin verksamhet från infrastruktur till strategi. När företagen väl har en leveranssäker infrastruktur och uppkopplad IT-miljö som vi kan leverera, kan Detecon hjälpa till med transformationen och att effektivisera verksamheten med AI. 

Lars Theobaldt: Vi har ett gott samarbete och bra kommunikation mellan våra bolag och kan lägga ihop våra kompetenser när kunderna önskar det. 

Vilka utmaningar ser ni hos era kunder? 

Edward Kallerman: Exempel på kundlösning kan vara när ett företag vill byta telekomleverantör i hela Europa och resten av världen. Via våra samarbetspartner världen över erbjuds olika medier med adderad säkerhet, såsom internetleverans med SLA, lösningarna SASE / SDWan och SDLan för att säkerställa och kryptera kommunikationen mellan branscher och länder. Samtidigt kan vi dra nytta av koncernens kompetens och tjänster, såsom dedikerad internettrafik med traditionell MPLS (en teknik som används för att effektivisera och förbättra dataflödet i ett nätverk. Reds. anm.).  

Stockholms stad använder till exempel ZoomX, en videotjänst för digitala möten som är utvecklad av Deutsche Telekom med Zoom. De hade en jätteutmaning i att kommunicera utanför Europa men som vi kunde hjälpa organisationen med. Vår teknik hjälper företagen på hela resan till molnet med olika lösningar som optimerar prestanda, kostnader och säkerhet i en organisations IT-infrastruktur.  

Ett annat företag inom life science-sektorn behövde teknik som kunde säkerställa att det inte fanns någon störning som hindrade kommunikationen till sjukvården.  

Lars Theobaldt: Våra kunder är ofta multinationella bolag som har en målbild av vad de vill uppnå med sina mjukvarubaserade lösningar inom telekomnätverket. Vi gör först en analys, sedan en plan med kalkyl på lönsamheten av investeringen. Om kunden är nöjd med våra tjänster kan vi också hjälpa till att orkestrera implementeringen, ofta med hjälp av andra Deutsche Telekom-dotterbolag. Vi är ofta redan med inom våra kunders forskning- och utvecklingsverksamhet. Ett företag behövde till exempel ett cloud cluster (en samling servrar i molnet som arbetar tillsammans. Reds.anm) för att förbättra prestanda och tillgänglighet av data och applikationer men också säkerhet för deras F&U. Vi har kunnat definiera och implementera planer ganska skyndsamt, säkert och förenklat, en resa på drygt två år. 

Hur säkra IT-miljöer har företagen? 

Edward Kallerman: Många bromsar sina investeringar, säkerhet är dyrt, och tänker ”det händer inte mig”. Men cyberangrepp händer hela tiden. Hackergrupperna tar sig in överallt. Man måste bara ha en plan för hur man går tillväga när det händer och se till att minimera skadan när det sker. I scenarier där vi ska koppla ihop användare, system eller produkter för att uppnå specifika mål men där företaget saknar multicloud-anslutning blir resultatet inte bra. (Multicloud är användning av molntjänster från flera olika leverantörer för att optimera prestanda, kostnader och säkerhet i en organisations IT-infrastruktur. Reds. anm.) 

"Många bromsar sina investeringar, säkerhet är dyrt, och tänker ”det händer inte mig”. Men cyberangrepp händer hela tiden."

Vad kan vi förvänta oss inom telekomutvecklingen generellt under de närmsta åren? Några revolutionerande utmaningar och möjligheter? 

Lars Theobaldt: AI är framtiden, utan tvekan. Enligt vår studie Insights on Technology Adoption förväntar sig så många som 50 procent av företagen i Sverige att AI kommer att öka deras produktivitet avsevärt. Och därtill kommer cybersäkerheten,  serverkapacitet och energin. Så fort du börjar använda AI behöver du säkerställa att informationen hamnar rätt. Automatisering, autonoma system, hållbarhet, agentbaserad AI är exempel på utveckling vi ser.   

Från att komma från en processdriven industri går den mot att bli mer datadriven. Låt oss ta ett exempel med ett bryggeri: alla tjänster inom värdekedjan som är repetitiva kan automatiseras och göras prognoser på, från beställningen av humle till produktionen. Du kan ha digitaliserad styrning av bryggeriprocessen med sensorer för dataanalys och optimering av jäsning, temperaturkontroll och kvalitetssäkring av ölen. Resurser minimeras med AI. Några andra exempel: Lufthansa bokar om kundernas biljetter med hjälp av en bot. I livsmedelsbutiken kan kassapersonalen säga ”tomat” i sitt headset, så får du priset direkt i ditt öra. 

Stora paradigmskiften pågår nu inom till exempel banksfären och fordonsbranschen. Till skillnad från tidigare skapar tillverkare direktkontakt med kunderna, såsom Coca Cola. Automatiseringen gör att du kan erbjuda nya tjänster, nättjänster som en service. Samtidigt behöver företagen en etical officer som tar sig an de etiska frågeställningarna kring AI. Compliance med nya EU AI Act är aktuellt den största utmaningen för våra kunder.  

"Samtidigt behöver företagen en etical officer som tar sig an de etiska frågeställningarna kring AI."

Hur kan Sverige och Tyskland jobba närmare varandra för att skapa ett starkt europeiskt kluster och kunna konkurrera med t ex USA och Kina? Kan vi dra nytta av våra olikheter? 

Edward Kallerman: Sträckan Berlin - Stockholm är en korridor som vi har möjlighet att utveckla. Det är väldigt viktigt att vi européer håller ihop, tillsammans är vi starkare. Ur ett IT-säkerhetsperspektiv är det desto bättre ju mer data vi kan hålla inom Europa. Sverige är bra på att vara lättrörligt och på användarcentrerad design, samtidigt kan det gå lite långsamt. Konsensusmodellen kan göra att beslut drar ut på tiden, till skillnad från top-down-ledarskapet. Men å andra sidan, om du inte får med dig ingenjörerna på tåget kommer inget förändras.  

"Ur ett IT-säkerhetsperspektiv är det desto bättre ju mer data vi kan hålla inom Europa."

På vilket sätt skiljer sig den svenska marknaden från den tyska? Vilka är de främsta olikheterna som du upplever i din organisation, i Sverige jämfört med i Tyskland? 
 
Lars Theobaldt: Konsensusmodellen är tydlig i Sverige, organisationerna är plattare och det kan ta längre tid med och det måste man som tysk förstå. Mycket information ska hämtas in innan beslut kan fattas. När alla är väl är ombord händer saker jättesnabbt i Sverige. Tilliten och det informella i Sverige ger en harmoni också i affärslivet. Speciellt efter sommarlovet känner man en hälsosam balans mellan jobb och familjeliv. 

Edward Kallerman: Sverige är mångkulturellt och tolerant, nyttjar det bästa av varje individ. I vår organisation förenas vi inom deeptech och kan integrera perspektiv från olika kulturer och roller. 

Vad vill ni få ut av medlemskapen i Tysk-Svenska Handelskammaren? 

Lars Theobaldt: Det är en meningsfull plattform av olika företag med gemensamma drivkrafter. Ingen kan lösa utmaningar ensam. Personligen vill jag lära mig av andra företag, lyssna och ha dialog liksom dela med mig av egna erfarenheter.  

Edward Kallerman: Tysk-Svenska Handelskammaren skapar kontaktytorna.  

"Tysk-Svenska Handelskammaren är en meningsfull plattform av olika företag med gemensamma drivkrafter."
 

Lars Theobaldts fem tips på hur du får fart på den digitala transformationen med AI: 

  1. Skaffa dig kompetens för att förstå hur man kan förändra sitt företag och bedöma den ekonomiska och juridiska påverkan.

  1. Bygg ett kompetenscenter kring AI-frågorna och sätt ihop grupper för att upptäcka hur områden kan komplettera varandra.  

  1. Ta höjd för att det blir fel ibland.  

  1. Gör use cases för att ta reda på hur kan du bädda in AI i organisationen.  

  1. Sätt mål, och se till att hela IT-infrastrukturen med alla system är kompatibel med organisationen och ta hjälp av duktiga konsulter inom förändringsledarskap - Detecon kan stötta företagen i förändringsledarskap, sätta ihop grupper samt coacha baserat på Deutsche Telekom-gruppens globala kompetens. 


FAKTA: Deutsche Telekom-koncernen 

  • Är idag Europas största telekommunikationsföretag. 

  • Deutsche Telekom AG grundades den 1 januari 1995. Företaget var tidigare en del av det statliga verket Deutsche Bundespost.

  • Företaget finns i mer än 50 länder med drygt 200 000 anställda och bolaget omsatte 112 miljarder euro under 2023. 

  • Är noterat som en del av EURO STOXX 50 aktieindex. 

  • Dotterbolaget Detecon Consulting har funnits i över 45 år och kombinerar klassisk managementconsulting med teknisk kompetens.  

  • T-Systems Northern Europe är en del av Deutsche Telekom som specialiserar sig på IT- och molntjänster också för Sverige med huvudkontor i Köpenhamn.  

  • Äger majoriteten av T-Mobile, som är den tredje största operatören i USA. 

  • Har över 240 miljoner mobilkunder, 27 miljoner fastnätskunder och 21 miljoner bredbandskunder i världen.