
Foto: Clas Ohlson
Clas Ohlson satsar på ny strategi i Tyskland och Storbritannien
2019-01-15
I december kom beskedet att Clas Ohlson ska stänga sina fysiska butiker utanför Norden för att istället fokusera på e-handel. Avvecklingen av butiksnätet kommer att beröra cirka 150 medarbetare och inför stängningen kommer man att överväga respektive butiks hyresvillkor noga. Vi ställde tre snabba frågor om den nya strategin till Clas Ohlsons kommunikationschef Niklas Carlsson.
Tysk-Svenska Handelskammaren: Varför har ni tagit beslut om att stänga era fysiska butiker i Tyskland och Storbritannien?
Niklas Carlsson: Trots tidigare åtgärder, som den optimering av butiksnätet i Storbritannien som initierades 2016, och starka insatser från vårt team på plats i Tyskland ser vi tyvärr inte att vi har förutsättningar att bli lönsamma på dessa marknader med nuvarande upplägg. Vårt nya fokus för vår marknadsnärvaro utanför Norden är att etablera en skalbar affärsmodell för e-handel.
Vad hade behövts för att rädda butikssatsningen på den tyska marknaden?
Jag vill inte spekulera i vilka åtgärder som hade kunnat förändra skeendet. Det vi kan konstatera är att situationen såg annorlunda ut när vi tog beslut om att gå in på den tyska marknaden och att vi idag ser behov av en ny strategi för den tyska marknaden som kommer att innebära fullt fokus på e-handel.
Hur ser er strategi ut framgent för att lyckas inom e-handel på den redan hårt konkurrensutsatta tyska marknaden?
Vi kommer att jobba hårt för att etablera en skalbar affärsmodell för e-handel utanför Norden. Det innebär bland annat att vi kommer att se över vårt sortiment och hur vi positionerar vårt varumärke.