Vinnaren får bo gratis i en lägenhet i Berlin i ett år.

Foto: Airbnb

38 svenskar tar namnet Klaus-Heidi

2013-11-06

Lufthansa har lanserat en reklamkampagn i Sverige som har fått stort genomslag. Tävlingen går ut på att alla som officiellt antar förnamnet Klaus-Heidi har chansen att starta ”ett nytt liv i Berlin”. 38 personer har redan bytt namn och hoppas på att vinna en flygbiljett till Berlin, ett års boende i Neukölln och en språkkurs.

För några veckor sedan startade Lufthansa i Sverige den ovanliga tävlingen. Vid den tidpunkten fanns det inga personer i Sverige som hade förnamnet ”Klaus-Heidi” vilket inte förvånar då Klaus är ett pojknamn och Heidi ett flicknamn. Numera har 38 personer officiellt ändrat sitt förnamn hos Skatteverket. Lufthansa var väldigt förvånade över genomslaget. Det var priset som lockade många, tror Magnus Engvall från Lufthansas Sverigekontor.

– Det finns många sköna människor där ute med drömmar och som vill göra personliga resor i livet. Det här är en sådan möjlighet i dubbel bemärkelse. 

Nu har flygbolaget avslutat kampagnen i förtid då det redan finns så många tävlande.

"Jag tycker det klingar fint."

Bland de 38 personerna finns både män och kvinnor. Den yngsta är född 1994 och den äldsta 1947. En av dem är 21-åriga Karolina Friberg från Malmö som numera heter Anna Karolina Klaus-Heidi Friberg. Till tidningen Metro säger hon:

– Jag fattar att det är löjligt. Men det är kul också. Man måste våga göra saker för att det ska hända något, säger Karolina Klaus-Heidi Friberg.

Oavsett om hon vinner tävlingen eller inte vill den nyblivna Klaus-Heidi inte ändra namnet igen.

– Jag tycker det klingar fint. Jag planerar inte att ta bort det.

Under de närmaste veckorna kommer en jury välja vem av alla Klaus-Heidis som vinner priset, berättar Magnus Engvall från Lufthansa:

–Vi börjar gå igenom alla motiveringar nu. Det är den motivering som är bäst enligt juryn som kommer vinna. Det kommer bli väldigt svårt att avgöra. Men någon måste vinna.