En iPad som håller koll på lagerstatusen

Promosoft vässar lageroptimering och inköp i Tyskland

2022-03-29

Tillsammans med sina kunder och Lunds tekniska högskola har Göteborgsbaserade Promosoft utvecklat ett system som heter Solo, ett verktyg som vässar företagens prognoser och lageroptimering, vilket i sin tur säkerställer kontinuitet och effektivare inköp. Nu står tyska marknaden på tur.

Under de senaste tio åren har Promosoft levererat systemet till över hundra användare i Sverige, Norge och Finland. Nu stundar nya utmaningar.

– Vi brukar säga att vår bransch är lager och distribution. Alla företag som har varulager och levererar varor till sina kunder behöver vår typ av system för att tillhandahålla lagertillgängligheten företagsledningen bestämt, till lägsta möjliga kostnad. Tack vare automatiseringen i systemet blir de också skalbara så att de kan öka försäljningen gånger tio utan att behöva fler resurser på inköp, säger Nils Robertsson, företagets vd.

Avgörande försprång med rätt system

Nils Robertsson ser att Promosofts system frigör tid och resurser, med automatiska förslag på vad, hur mycket och när det är dags att göra inköp.

"Ökad försäljning, inget svinn, bra både ekonomiskt och hållbarhetsmässigt." 

Systemet "Solo" optimerar lagerhållningen, vilket leder till att ingen vara tar slut, men heller ingen vara i överflöd – mer försäljning, inget svinn, bra både ekonomiskt och hållbarhetsmässigt. 

– AI-algoritmerna tränas kontinuerligt och kommer vässas ytterligare för att förutse konsekvenserna av omvärldsfaktorer och relevant information. Det här är ingen utopi utan snart verklighet! Genom att optimera värdekedjan minskas slöseriet och koldioxidavtrycket. Vi ökar träffsäkerheten i varuplaneringen och kan så minska varulager med 30 procent, vilket starkt bidrar till mindre förbrukning av resurser.

Steget till Tyskland

Enligt Nils Robertsson arbetar Promosoft i en nischad sektor med medelstora handelsföretag på en skandinavisk marknad som är relativt liten.

– Därför söker vi oss till Tyskland och Benelux-regionen. Vi har lanserat oss via ”micro-marketing” via Linkedin och börjat översätta allt vårt material till tyska. Med tiden kommer vi att skala upp marknadsföringen. Ett viktigt steg för oss kommer att bli att hitta partners som kan representera oss på marknaden.