Foto: IAA Mobility

Foto: IAA Mobility

Foto: IAA Mobility

Foto: IAA Mobility

Foto: IAA Mobility

Foto: IAA Mobility

Nya IAA Mobility lockade 400 000 besökare till München

2021-09-17

Nytt koncept, ny stad och en obestridlig framgång: Mobilitetsmässan IAA Mobility firade en lyckad premiär i München med 400 000 besökare från hela världen.

Mellan 7 och 12 september presenterades otaliga innovativa lösningar för framtidens mobila utmaningar på IAA Mobility, den globalt största plattformen för mobilitet. Förväntningarna på nyetableringen av mässan, som tidigare fokuserat exklusivt på bilindustrin, överträffades och det nya konceptet sände tydliga signaler om klimatneutrala visioner för framtidens mobilitetslösningar. Tysk-Svenska Handelskammaren representerar nya IAA Mobility i Sverige.

"Man kan inte bortse från att mässkonceptets främsta styrka återfinns i det personliga mötet."

– Det är med stor glädje vi har tagit över som svensk representant för IAA. Särskilt roligt är det förstås att utställare och besökare får möjlighet att träffas och nätverka igen, på plats i München. Man kan inte bortse från att mässkonceptets främsta styrka återfinns i det personliga mötet, säger Michèle Faber, ansvarig för mässor på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Fysiskt deltagande med virtuella inslag

Med sina 744 utställare storsatsade IAA Mobility på fysiskt deltagande. Det nya utställningskonceptet tog ut mässan till flera platser i München där besökare och stadsbor hade möjlighet att testa en rad mobila lösningar längs olika testspår för hållbar teknik, men mässan kompletterades även med virtuella inslag.

– Nya IAA Mobility är en stark signal till omvärlden att internationella mässor i Tyskland åter är möjliga att arrangera, säger Klaus Dittrich, vd och koncernchef för Messe München. Det visar att vi kan genomföra stora event på ett säkert sätt; säkerhets- och hygienkonceptet har fungerat oerhört väl. Utställare och besökare har hållit sig till reglerna och visat stor förståelse, tillägger han.

Sverige representerat

På plats fanns flera svenska företag, såsom Polestar, Powertrain Engineering, Husqvarna, CAKE, Vässla och Elonroad. Elonroad är dessutom ett av tio deltagande bolag i årets runda av Tysk-Svenska Handelskammarens och Energimyndighetens gemensamma satsning Swedish-German Cleantech Platform, ett initiativ som stöttar svenska cleantech-bolag med målet att internationalisera mot den tyska marknaden.

Kontakt

Michèle Faber

Mässor

Telefon:
+46-8-665 18 22
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Ange de tecken som visas i bilden.
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält