Foto: Adidas (CC BY 3.0)

Sponsring ett aktivt engagemang för Adidas

2010-11-04

Adidas använder en stor del av sin marknadsföringsbudget för sponsring. Men för Emma Stjernlöf, PR-chef för Adidas group i Norden som nyligen höll ett föredrag på Tysk-Svenska Handelskammaren, handlar sponsring snarare om ett långsiktigt och aktivt partnerskap med tillgång till nya kanaler än om att köpa reklamplats.

Adidas har delat in sin verksamhet i två divisioner, sport och mode, och fyra verksamhetsområden: fotboll, träning, löpning och livsstil/mode. Den senare, mode och livsstil, har kommit att bli allt viktigare ur försäljningssynpunkt. För dessa områden arbetar Adidas i passande partnerskap med andra företag och organisationer. Det får gärna vara samarbeten som överraskar, vilket lett till att Adidas inte bara sponsrar sportaktiviteter utan även kulturprojekt. Ett sådant framgångsrikt sponsorskap var musikfestivalen Way Out West i Göteborg förra året.

Har man väl bestämt sig för att använda sponsring som marknadsföringsmedel finns det enligt Emma tre essentiella frågor som man bör ställa sig: vem/vad ska vi sponsra, varför och hur? Viktigt är även att sponsorn och den sponsrade har konkreta och gemensamma mål gällande affärsverksamheten och marknadsföringen, men även kring värderingar och målgrupper. Vidare betonar hon att många företag kanske inte insett vilket framgångsrikt marknadsföringsverktyg sponsring kan vara – det finns ett enormt kreativt utrymme som många inte nyttjar idag. Sponsring innebär ett långsiktigt engagemang, där man som sponsor är en aktiv deltagare och där man tillsammans med sin partner arbetar för att uppfylla både varandras och de gemensamma målen.

Adidas jobbar för att bygga upp ett långsiktigt partnerskap i sina projekt. En av många fördelar som sponsor är att man har tillgång till den sponsrades egna marknadsföringskanaler och därigenom kan förstärka sitt varumärke på ett trovärdigt sätt, rakt ut i målgruppen. För att uppnå sina mål är det alltså mycket viktigt att aktivera och engagera sig i sin partners verksamhet och på ett inspirerande sätt använda sig av dennes kontakt- och marknadsföringskanaler. Särskilt sociala medier har betytt mycket för Adidas målgruppsarbete i dessa kanaler.
- Vi har till exempel gjort riktade kampanjer tillsammans med Djurgårdens, IFK Göteborgs och AIK:s supporter- och klubbmedlemmar via deras hemsidor, nätverk och facebook-sidor, vilket varit mycket uppskattade för alla parter. Men det är viktigt att anpassa erbjudandena så att de ligger i medlemmarnas intresse och att inte partnerns kanaler används enbart som skyltfönster eller annonsplatser, sa Emma Stjernlöf på frukostseminariet.