
v.l.n.r. / från vänster i bild: Matthias Heiden (IFS, und Schatzmeister der Handelskammer / skattmästare på Handelskammaren), Anders Garnell (Bosch Rexroth AB), Matilda Lund (Storykit AB), Peter Ervasalo (DHL Express Sverige)
Så använder medlemsföretagen AI
2023-11-15
I en serie lyfter vi hur medlemsföretagen använder AI i sin verksamhet och vilken nytta den skapat. Hos IFS lyfte resultatet i den senaste kvartalsrapporten tack vare efterfrågan på bolagets AI-lösningar. Hos Bosch Rexroth, Storykit och DHL har likaså kundnyttan ökat.
IFS
IFS, globalt mjukvaruföretag som erbjuder lösningar för affärssystem och andra administrativa funktioner som kan köras både i molnet och i det egna datacentret.
Matthias Heiden, CFO för IFS, ni levererade ett starkt tredje kvartal tack vare ökad efterfrågan på AI. Berätta hur IFS använder artificiell intelligens i verksamheten?
På IFS är AI inbäddat i både vår produktutveckling och i det sätt vi driver vår interna transformation och produktivitet. Våra AI-initiativ drivs av koncernledningen, och jag är stolt över att vara den som ansvarar för den interna AI-transformation. Vi har skapat en metod som bygger på fyra typer av AI-initiativ: Produktintegrerad AI och produktrelaterad AI – som driver produktinnovation och skapar mervärde för våra kunder samt Business Enabled AI och "Casual Use" AI – som driver den interna omställningen för att förbättra produktivitet och kvalitet inom den dagliga verksamheten. Styrningsmodeller har implementerats för att göra det möjligt att driva produkt- och interna initiativ parallellt, vilket skapar en feedbackloop och tvärfunktionella synergier inom företaget.
Internt undersöker vi prioriterade användningsområden och ser till att framsteg görs mot dessa, så att rätt tjänster och verktyg finns tillgängliga för teamen för att kunna främja innovation. Initiativen omfattar AI-utbildning, kompetensutveckling och hackathons.
I slutändan syftar vår interna omställning till att identifiera, testa, mäta och skala upp de områden som vi kan automatisera med data och AI för att spara resurser och frigöra tid från medarbetarna så att de kan vara mer kreativa och arbeta med sådant som driver verksamheten framåt.
Vilken nytta har detta för kunden?
Kunderna drar nytta av ifs.ai, där AI-driven funktionalitet genomsyrar hela vår kapacitet. AI har varit en del av IFS Cloud från början, men snarare än att sälja tekniken isolerat har vår strategi varit att börja med branschtillämpningar och sedan väva in AI för att ge bättre värde för våra kunder. Det kan handla om ökad automatisering, effektivare resursanvändning eller snabbare anpassning till förändrade omständigheter. Ett par exempel:
- Kunderna maximerar sina produktionsanläggningar genom att använda AI för att möjliggöra bättre efterfrågeprognoser och optimera sina tillverkningsscheman.
- Kunder hittar den optimala balansen mellan medarbetarnas kompetens, placering och kundnöjdhet för att maximera värdet.
- CFO:er använder AI för att förutsäga osäkra fordringar och stödja likviditetsprognoser.
Med den snabba utvecklingen av stora språkmodeller som vi ser kommer vi att fortsätta använda AI för att ge våra kunder mer intuitiva, dialogbaserade och automatiserade upplevelser.
Bosch Rexroth
Bosch Rexroth är världens ledande leverantör inom industriell automation och mobilhydraulik.
Anders Garnell, försäljningsdirektör för Bosch Rexroth AB. På vilket sätt använder Bosch Rexroth AI i verksamheten?
AI används som stöd inom diverse olika områden inom Bosch Rexroth men det som kanske är mest aktuellt just nu är att vår senaste automationsplattform ctrlX AUTOMATION möjliggör insamling av stora mängder data ifrån produktionsanläggningar där sedan AI appliceras för att prediktera kvalitetsavvikelser.
Vilken nytta har den skapat för kunden?
Genom att applicera AI på all den data som faktisk går att extrahera ur en modern produktionsanläggning går det att få tidiga indikationer på kvalitetsproblem eller processinstabilitet. Det kan spara mycket pengar inom tillverkningsindustrin genom att undvika produktionsstopp eller kvalitetsbrister.
Storykit
Storykit erbjuder videoskapande verktyg som effektivt hjälper företag och organisationer att skapa snygga videor för till exempel sociala medier på kort tid.
Matilda Lund, teamledare Customer Success på Storykit AB, på vilket sätt använder Storykit AI i verksamheten?
Vårt verktyg har sedan länge utnyttjat Ai för effektiviserad videoproduktion. Men det tog raketfart när vi i våras integrerade OpenAi med Storykit. Både mina kollegor och kunder använder sig dagligen av den här funktionen och det har aldrig varit enklare att skapa engagerande och intressant videoinnehåll. Utöver Storykits egen Ai använder vi också andra Ai-tjänster för rapportering, transkribering och förfining av idéer.
Vilken nytta har den skapat för kunden?
Den främsta nyttan är definitivt ökad produktivitet. Ett bra exempel är vår Community Manager, Heidi, som skapade 100 videos på drygt en vecka med hjälp av Storykit Ai. Vi ser samma effektivitet hos våra kunder som nu kan förvandla texter som annars ligger och dammar på hemsidan till engagerande videos på bara några minuter.
DHL
DHL är världens ledande logistikföretag och erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster.
Peter Ervasalo, vd, DHL Express Sverige, hur används AI inom DHL?
Vi använder AI för att förbättra logistiska processer, till exempel optimering av kurirrutter, leveranskedjor och lagernivåer. Det gör det möjligt för oss att minska bränsleförbrukningen, identifiera ineffektiva processer, ta hänsyn till trafik- och vägförhållanden och främja användningen av elbilar.
Med AI kan vi förutse marknadsförändringar och svara på kundförfrågningar snabbare genom att analysera kunddata, förutsäga efterfrågan, optimera lagernivåer, övervaka orderstatus och justera priser.
Arbetet på lagret underlättas också tack vare pick-by-vision-tekniken. Smarta glasögon kan läsa streckkoder och svara på röstkommandon.
Vilka fördelar har AI skapat internt eller för kunden?
AI kan förbättra kundinteraktionen. Det gör det möjligt för kunderna att få en mer exakt leveranstid och göra ändringar i sista minuten. Detta förbättrar kundservicen och DHL:s leveransfrekvens.
Genom att använda chatbots kan vi bättre förstå våra kunders avsikter och preferenser, bygga en profil av kundernas reaktioner och erbjuda snabbare lösningar.