Ett collage bestående av två bilder: Tre olika pepparkaksburkar i metall, pepparkakshjärtan på ett band i fabriken

Foto: Nyåkers Pepparkakor

Nyåkers Pepparkakors vd Christoffer Öberg med en plåtburk i handen framför fabriken i Nyåker

Foto: Nyåkers Pepparkakor

Nyåkers sätter krydda på julen

Härligt krispiga pepparkakor med smak av nejlika, kanel och ingefära hör julen till på samma sätt som tomten, granen och klapparna. Men vad gör egentligen en pepparkaksbagare under våren och sommaren? Och är den svenska pepparkakssmaken lika populär utomlands som här hemma? Christoffer Öberg, vd på Nyåkers Pepparkakor, ger svar i vår intervju.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Nu i december är det ju högsäsong för pepparkakor. Är det full rulle i ert bageri också eller är högsäsongen över sedan länge för er?

Christoffer Öberg: I december är det fortfarande full rulle i pepparkaksfabrikerna. Vi har egentligen högt tryck i produktionen hela året men i oktober, november och december är det stora utleveranser till all julförsäljning över hela världen. Nuförtiden är det inte längre bara i Sverige som man äter pepparkakor, utan även i övriga Europa, Asien och USA.

Vad gör man på ett pepparkaksföretag när det är långt kvar till nästa jul?

Nyåkers har även en del andra produkter som vi producerar: mandelkubb, kardemummaskorpor och en hel del småkakor. De håller oss sysselsatta när efterfrågan efter pepparkakor är lägre.

Nyåkers Pepparkakor grundades 1952. Använder ni er av bröderna Åströms originalrecept än idag?

Sedan 1952 har mycket förändrats inom det svenska bagerilandskapet. Många leverantörer av socker, vetemjöl och fettlösning för bageriindustrin har köpts upp, gått samman eller lagts ner. Så gällande råvarorna är det inte mycket som är som vid starten för snart 70 år sedan. Även märkningsreglerna har ändrats sedan dess och kraven på fullständiga ingrediensdeklarationer har blivit mycket mer detaljrika. Vi kör på samma originalrecept men med anledning av regelförändringar och möjligheten till liknande råvaror har vi justerat det lite.

Hur har folkets smak och krav på produkterna förändrats sedan ni startade? Vill kunderna fortfarande mest ha de traditionella pepparkakorna eller finns det många som vill prova nya sorter och varianter?

Fortfarande är det originalsmaken som gäller. En del apelsinpepparkakor och vaniljkakor görs för vissa marknader där smakreferenserna är lite mer fruktiga, men i stort sett är det original som gäller för Nyåkers kunder. Däremot kan formerna på pepparkakorna skilja sig mellan olika marknader. Och det har blivit en större efterfrågan på de ekologiska varianterna under de senaste åren.

Vilka länder förutom Sverige och Tyskland är stora marknader för er? Finns det skillnader vad gäller vilka produkter som är mest populära i de olika länderna?

Det finns inga större skillnader vad gäller produkterna men man vill ha olika former, som sagt. Det kan även skilja sig förpackningsmässigt. I USA och England säljer vi mycket big pack medan man i asiatiska länder köper mycket mindre förpackningar, mer gjorda för ensamhushåll. Utanför Norden ser vi också ett stort intresse för våra fina plåtburkar.

Vilken nytta drar ni av medlemskapet i Tysk-Svenska Handelskammaren för er verksamhet i Tyskland och Sverige?

Tysk-Svenska Handelskammaren ger oss bra support och hjälp när vi behöver det. Det underlättar för oss bland annat logistik- och transportmässigt.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.