Från vänster till höger: Anna-Britta Åkerlind, kommunstyrelsens ordförande Örnsköldsvik, Claes Fredriksson (Liquid Wind), Anders Christian Nordstrøm (Ørsted P2X), Kristina Säfsten (Övik Energi), Anna Dahlberg, statssekreterare i Statsrådsberedningen

Liquid Wind: "Tyskland är hemmabas för flera av våra partnerbolag"

Den 24 maj togs första spadtaget för Europas största elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik. Här ska svenska Liquid Wind tillverka förnybar metanol i kommersiell skala för att möta det växande behovet av renare bränslealternativ inom sjöfart. Tyskland är inte bara en potentiell stor marknad för Liquid Wind. Här finns också många av företagets partner och leverantörer. Emma Rönnmark, CFO, berättar om framgångarna och bolagets community-strategi. 

Göteborgsbaserade Liquid Wind grundades 2017 med affärsidén att tillverka förnybar metanol i kommersiell skala för att möta det växande behovet av renare bränslealternativ och för att minska det globala koldioxidutsläppet. För Tysk-Svenska Handelskammaren berättar bolagets CFO Emma Rönnmark om att bryta ny mark och det stora intresset från särskilt sjöfarten.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Berätta om er affärsidé och varför ni skördar framgångar!

Emma Rönnmark: Liquid Wind utvecklar, finansierar, och optimerar storskaliga kommersiella anläggningsprojekt som ska producera elektrobränsle. Det möjliggörs genom att vi integrerar beprövad teknologi från våra partner och replikerar processen i stort sett var som helst där de nödvändiga resurserna som till exempel förnybar el från vind och biogen CO₂ finns tillgängliga. Med runt 40 anställda och en stark grupp investerare som Alfa Laval, Uniper, HyCap, Siemens Energy, Topsoe och Carbon Clean har vi närvaro i Danmark, Finland och Storbritannien.

"Framgångarna kommer eftersom det behövs ett bränsle som möjliggör omställning från fossila bränslen."

Framgångarna kommer eftersom det behövs ett bränsle som möjliggör omställning från fossila bränslen för sjöfarten och Liquid Wind erbjuder en lösning på detta problem. Den 24 maj togs första spadtaget för Liquid Winds första och Europas största elektrobränsleprojekt, FlagshipONE i Örnsköldsvik.

Liquid Wind har den senaste tiden lämnat in flera ansökningar för storskaliga gröna elektrobränsleanläggningar i norra Sverige. Är den regionen extra gynnsam eller är det bara en tacksam plats för de första anläggningarna? Hur ser planerna ut framöver?

Det stämmer. Det är många faktorer som sammanfaller i dessa områden. Norra Sverige är synnerligen väl lämpat för produktionsanläggningar eftersom grön el och biogen koldioxid från bioeldade kraftvärmeverk finns i flera städer. Flera orter har en väl utbyggd infrastruktur med hamnar, järnväg och kompetens från liknande industriell verksamhet. Kommuner och myndigheter är också väl förtrogna med byggandet av industrier med befintliga detaljplaner och etableringsprövningar. 

Ni arbetar tillsammans med flera svenska kommuner, vilka är fördelarna med detta tillvägagångssätt?  

Liquid Wind har ett community-tänk. Tillsammans i en region kan vi bygga en ny industri som bidrar till ett fossilfritt samhälle där vi behöver arbetskraft med rätt kompetens, investerare, tillgång till råvaror,  rätt plats för en anläggning och inte minst tillgång till grön el. Utöver detta så behövs biogen koldioxid från exempelvis kraftvärmeanläggningar för produktion av grönt elektrobränsle och många av Sveriges kraftvärmeanläggningar är kommunalt ägda. Vi arbetar med Carbon Capture and Utilization (CCU) vilket innebär att vi fångar in koldioxiden och sedan använder vi den för att producera elektrobränsle för sjöfarten som ersättning för fossila bränslen.

Varför har ni riktat in er på just sjöfart?

Mer än 99 procent av sjöfarten sker idag med fossila bränslen. Det är en stor sektor med stora behov av accelererad hållbar omställning till fossilfria bränslen. Ungefär 90 procent av allt gods i den internationella handeln transporteras med fartyg, enligt FN:s underorgan UNCTAD.

"Enligt statistik från Europeiska Rådet står fartyg för 13,5 procent av utsläppen från transporter inom EU."

Enligt statistik från Europeiska Rådet står fartyg för 13,5 procent av utsläppen från transporter inom EU. Växthusgasutsläpp från bränsle som tankas i Sverige och används till utrikes sjöfart och flyg, även kallad internationell bunkring, har ökat med drygt 150 procent mellan 1990 och 2021. Sjöfarten står för den största delen av dessa utsläpp, enligt statistik från Naturvårdsverket. 

För några år sedan avslöjade ni att planen var att bygga sex anläggningar i Skandinavien innan blicken riktades mot andra marknader. När är det dags att inleda en internationell expansion?

Vi har en gedigen pipeline av projekt under utveckling i Norden med målet att nå 10 projekt med ett finansiellt investeringsbeslut (FID) år 2026.

Bland era investerare märks tyska storbolag som Siemens Energy och Uniper. Vilken roll spelar Tyskland för er verksamhet, nu och på sikt?

Tyskland är hemmabas för flera av våra partnerbolag och är ett land med stark industri och lång erfarenhet av standardisering och automation. Det är också en viktig bas för flera av våra leverantörer, samtidigt som det finns flera rederier som kommer att behöva gå över till grönt elektrobränsle för att uppnå sina klimatmål.

Ert företag har nyligen blivit medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren, vilket gläder oss! Vad förväntar ni er av medlemskapet?

Vi förväntar oss ett nära samarbete med andra medlemmar i frågor som rör den gröna omställningen. Flera andra medlemmar jobbar aktivt med att reducera utsläppen i den maritima sektorn och här vill vi vara med och bidra. Det finns också många frågor som berör våra länders energisystem, digitalisering och standardisering inom industrin som är gemensamma. Min erfarenhet är att när man delar med sig av lärdomar och tar upp frågor som man funderar på så hittar man ofta lösningar och nya samarbetsformer och det ser vi fram emot.