Ett av BRA:s ATR 72-600-flygplan på en flygplats

Foto: BRA

BRA satsar på snabba direktförbindelser till Tyskland och Finland

Flygbolaget BRA, som etablerades 2016 efter en sammanslagning av flera regionala, svenska flygbolag, sprider sina vingar. Vid sidan om att erbjuda flyg till 13 svenska städer från Malmö i söder till Umeå i norr lägger man nu även till flera destinationer utanför Sveriges gränser. I vår intervju berättar BRA:s vd Christian Clemens varför han tror på fler direktlinjer mellan närbelägna orter, även utanför storstadsområdena, och hur företaget arbetar för ett grönare, mer klimatsmart flyg.

Tysk-Svenska Handelskammaren: I slutet av februari fyllde BRA två år som bolag och varumärke och snart startar ni nya linjer mellan Växjö och Berlin samt Malmö och Helsingfors. Det går bra för BRA just nu, eller hur?

Christian Clemens: Vi är primärt ett svenskt inrikesbolag och en aktör på en marknad som inte växer och inte har växt de senaste 30 åren. Antalet inrikesresenärer är tämligen konstant. Vi har lyckats ta en del marknadsandelar de sista åren, men ett bra sätt att växa är att öppna nya förbindelser från Sverige till Finland (vi flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå) samt Berlin dit vi har öppnat vår första linje från Växjö. Växjölinjen har gått långt över förväntan och vi är så pass bra bokade att vi utvärderar en tredje frekvens framöver. För den som inte bor i storstäderna är det attraktivt och tidseffektivt att kunna resa direkt till grannländerna hemifrån.

Växjö-Berlin är er första utrikeslinje som ni driver helt i egen regi. Hur kom det sig att valet föll på en flygförbindelse mellan Småland och den tyska huvudstaden?

Dels har Berlin seglat upp som ett av de hetaste cityresmålen de senaste åren, dels finns det företagskopplingar mellan Småland och Berlinregionen. Vi tror oss också kunna locka några av de många tyskar som äger eller hyr sommarhus i Småland att ta en extra tur till Småland med den nya direktlinjen. Småland har ett starkt namn i Tyskland.

Vilka förväntningar har ni på linjen och ert intåg på den stora tyska marknaden?

Förväntningarna var först och främst att fylla flygen ut från Växjö med småländska weekendresenärer och det har lyckats långt över förväntningarna. Nu är nästa steg att få fler tyskar att upptäcka förbindelsen den andra vägen.

Ser ni potential för fler nya direktförbindelser mellan svenska och tyska städer framöver?

En till två liknande linjer diskuteras hos oss internt. Det finns en logik i att man inte tar stora omvägar eller byter flyg för att göra en kortresa mellan städer som ligger nära varandra fågelvägen. Jag tror dessutom att den svenska turistsäsongen som har ett abrupt slut i början av augusti skulle gå att förlänga med minst en månad till exempel på Öland, i Halmstad, i fjällen och på Gotland.

Vad ger medlemskapet i Tysk-Svenska Handelskammaren er som företag som nu precis tagit steget till Tyskland?

Det ger oss en bra möjlighet att exponera oss mot företag med verksamhet i båda länderna och även hjälp med relevanta kontakter på den tyska marknaden. För mig som nyligen flyttat hem från Hamburg ger det också en möjlighet att hålla kontakten med Tyskland och engagera mig i att utöka utbytet på alla plan mellan länderna.

Förutom på det stora grannlandet i söder satsar ni även österut och har precis utökat ert samarbete med Finnair. Vad innebär det för era kunder?

Det innebär dels snabba förbindelser från hela landet via Bromma, där man byter flyg på en kvart till Helsingfors, och även den snabbaste förbindelsen österut till Östeuropa, Ryssland och Asien. Bor man i Malmö eller Umeå flyger man raka vägen österut och börjar inte sin resa i fel riktning när man ska åt det hållet. Jag nämnde även en svensk inrikesmarknad som inte växer, men genom att erbjuda finnar, ryssar och asiater nya snabbare förbindelser med hela Sverige får vi in nya kunder i vårt inrikesnät.

Debatten om flygets påverkan på miljö och klimat har gått varm den senaste tiden och den 1 april införs regerings nya flygskatt. Tillsammans med övriga flygbranschen vänder ni er mot den nya skatten och kallar den för ett slag i luften. Varför det?

Investeringar i nya moderna flyg sänker CO2-utsläppen med upp till 40 procent. Användandet av biodrivmedel, som vi redan använder regelbundet på BRA, bidrar ytterligare till minskad klimatpåverkan. Allt detta kräver stora investeringar. Flygskatten stöder inte sådana satsningar utan riskerar att man skjuter på dyra investeringar då en stor del av kostnaden hamnar hos flygbolagen. Vi har investerat 2,5 miljarder i en fabriksny ATR 72-600-flotta. Med en normalbeläggning inrikes på 70 procent förbrukar de 0,5 liter/milen per passagerare och släpper ut mindre än en Toyota Prius där det i genomsnitt i Sverige sitter 1,2 personer, enligt WWF. Dessa flyg går på 6000 meters höjd så det blir ingen höghöjdseffekt heller då denna uppstår över 8000 meters höjd. Vad är klimatsmartast, att flyga fågelvägen Växjö-Berlin i en ATR 72-600 eller att köra omvägen över Danmark, Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Vorpommern och Brandenburg?

Vad gör ni som flygbolag för att minska era utsläpp och bli mer hållbara framöver?

Vi investerar, härnäst i nya jetflyg, och gör gröna avtal med våra stora företagskunder, där vi gemensamt investerar i att tanka biobränsle. I samarbete med Halmstad flygplats och Air BP har vi infrastrukturen på plats och tankar regelbundet det biobränsle vi avtalat med våra kunder. Även mindre insatser är viktiga som att sortera avfall ombord. Jag tänker också på vilka signaler jag sänder som högste chef. Jag kan inte säga att hållbarhet står högt på agendan och sedan köra runt i en stor bensinslukande direktörsbil. Jag har valt en elbil, en BMW i3, som tjänstebil. Hållbarhet är dessutom mycket mer än miljö. Tillsammans med Novare Human Resources jobbar vi till exempel just nu med att erbjuda unga med funktionshinder arbete på vår bas på Bromma.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.