Tre olika typer av belysningsarmaturer från Zero Interiör

Foto: Zero Interiör

Zero Interiör förenar form och funktion

Zero Interiör i småländska Nybro har som affärsidé att utveckla och producera belysningsarmaturer som förenar form och funktion, det vill säga som både ger ett dekorativt inslag och har ett högt teknikinnehåll. För tolv år sedan inleddes en stor satsning på exportmarknaden som bland annat resulterat i stora framgångar i Tyskland.

Zero Interiör grundades 1978 av Roland Gill och Andris Nolendorfs som lärde känna varandra på Orrefors glasbruks armaturavdelning. På glasbruket blev de också bekanta med flera välkända formgivare, däribland formgivarduon Börge Lindau och Bo Lindekrantz, och tillsammans hade de idéer om att skapa armaturer i perforerad metall.

Det blev också grunden till det egna företaget som startades från noll – därav namnet Zero Interiör. Sedan dess har företaget samarbetat med ett flertal namnkunniga designer för att skapa belysningsarmaturer som är både funktionella och vackra att se på.

Numera omsätter Zero Interiör cirka 52 miljoner kronor och är en av de större aktörerna inom belysning för offentlig miljö, såväl inom- som utomhus. Företaget ägs och leds av bröderna Per och Thomas Gill som alltså representerar andra generationen.

Framgångsrik exportsatsning

2006 inleddes en stor exportsatsning, bland annat efter att man inlett samarbete med flera nya, yngre formgivare. Sedan dess har försäljningen ökat kraftigt och exporten svarar nu för närmare 40 procent av omsättningen, med Storbritannien, USA och Tyskland som största marknader.

– Den tyska marknaden skiljer sig en del från den svenska och behärskas av några stora inhemska aktörer. Produkterna är visserligen tekniskt avancerade men på bekostnad av designen. Vår satsning på formgivning har därför visat sig vara ett vinnande koncept, säger vd Per Gill.

Zero Interiör har ingen egen organisation i Tyskland utan samarbetar med agenter – en i norr och en i söder. Nyligen inleddes också ett samarbete med Tysk-Svenska Handelskammaren om bland annat redovisning av återvinningsavgifter för förpackningar och elektronik.

– I många länder är det importören som ansvarar för redovisningen. Men i Tyskland är ansvaret tudelat. Därför har vi tagit på oss uppgiften fullt ut med stöd av Tysk-Svenska Handelskammaren för att underlätta för våra kunder, förklarar Per Gill.