Foto: Stihl

Stihl på frammarsch inom skog och trädgård

Det tyska familjeföretaget Andreas Stihl AG är sedan generationer tillbaka en av världens största tillverkare av skogs- och trädgårdsmaskiner.

Företaget har produktion och försäljning i Europa, Kina, Brasilien och USA och inom till exempel motorsågar är Stihl det enskilt största globala varumärket. Även i Norden har Stihl en stark marknadsposition och finns sedan drygt 25 år tillbaka representerat med ett eget dotterbolag. Andreas Stihl Norden AB har sitt huvudkontor samt centrallager i Stenkullen utanför Göteborg och en kundkrets av cirka 800 butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– Det som är unikt för vårt företag är att produkterna enbart säljs via speciellt utvalda återförsäljare, närmare bestämt butiker som inte bara svarar för försäljning, utan även kan stå till tjänst med service och reparationer. Våra produkter håller att slita på om de servas och repareras på rätt sätt, förklarar vd Kjell Svensson.

Allt mer populärt hos konsumenter

Andreas Stihl Norden har en omsättning på närmare 800 miljoner kronor och en stadigt ökande försäljning. Av tradition har Stihl sitt starkaste fäste bland proffs inom skogs- och trädgårdsnäringen. Men på senare tid har även allt fler konsumenter fått upp ögonen för det tyska kvalitetsmärket.

– Under 2015 kommer vi att genomföra en kampanj under devisen ”Keine Kompromisse” för att lyfta fram våra styrkor och visa konsumenterna att vi inte ger avkall på vare sig kvalitet eller säkerhet, säger Kjell Svensson.

Men Stihl är inte bara ett företag med produkter av hög kvalitet och med lång livslängd.

– Ett systematiskt arbete med miljö och socialt ansvarstagande är också sedan generationer tillbaka högt prioriterat av familjen Stihl och genomsyrar hela vår affärsfilosofi, konstaterar Kjell Svensson.