
Foto: Sebaso/Flickr.com/TSHK/Clas Ohlson
Halvdagskurs: Så lyckas du med företagets exportsatsning till Tyskland
Med ett samlat exportvärde på 126 miljarder kronor under 2016 är Tyskland Sveriges viktigaste exportmarknad och handeln ökar. E-handeln visar snabb tillväxt och sett till omsättning är Tyskland det tredje största e-handelslandet i världen. Under den här kursdagen kommer du få viktiga kunskaper och råd kring hur du lyckas med din exportsatsning i Tyskland, både vad gäller B2B och B2C.
Välkommen till ett seminarium där ni får råd, inspiration och framgångstips. Våra experter går igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till när du gör affärer i Tyskland. Vi går igenom vilka lagar som gäller vid e-handel och vilka märkningar som gör dina produkter mer attraktiva.
Dessutom får vi lyssna till och inspireras av Clas Ohlson och Noda Intelligent Systems som lyckats med sina Tysklandssatsningar och vad de skulle gjort annorlunda med facit i hand. Sist men inte mist får vi lyssna till DHL Parcel Nordic som berättar vad som är viktigt att tänka på vid val av distributionsupplägg och kanaler.
Dagen börjar med registrering och frukost och avslutas med lunch.
För vem:
Seminariet riktar sig till dig som planerar att börja sälja produkter och tjänster på den tyska marknaden eller till dig som redan är verksam i Tyskland men vill lyckas ännu bättre. Målet är att ge kunskaper i vad som gäller för den tyska marknaden oavsett om ditt företag är verksamt inom B2C eller B2B.
Program
08.30 |
Registrering och frukost |
09.00 |
Tysk-Svenska Handelskammaren hälsar välkommen |
09.05 |
Marknadstrender och den digitala marknaden |
09.15 |
Detta bör du känna till om den tyska marknaden - Hur fungerar den tyska konsumenten? |
10.30 |
Kaffepaus |
10.45 |
Success Stories - goda exempel från företag som lyckats på den tyska marknaden
Mart Kivikas jobbar för Karlshamnsbaserade Noda Intelligent Systems och är sedan 2016 vd för det tyska dotterbolaget med säte i Nürnberg. Noda är specialiserat på system för energieffektivisering och energioptimering i byggnader och deltog i handelskammarens och Energimyndigheternas gemensamma Tysklandsprogram 2016. Med programmet fick företaget stöd att förverkliga sina expansionsplaner och att hitta viktiga affärskontakter och kunder i Tyskland.
Sampo Päällysaho är Tysklandschef på Clas Ohlson. Företagets mål är att bli en ledande internationell detaljhandelskedja och har expanderat i hög takt de senaste åren. Den första butiken i Tyskland öppnades i Hamburg under våren 2016 och sedan dess följde ytterligare två butiker. Sortimentet har tagits emot väl av de tyska kunderna och sedan oktober 2016 erbjuds även online-handel på den tyska marknaden.
|
11.45 |
Distribuera rätt i Tyskland – nyckeln till framgång |
12.05 |
Hur kommer finansierar jag min exportsatsning? |
12.10 |
Summering |
12.15 |
Lunch |
13.00 | Seminariet avslutas |
Anmälan och pris
Deltagaravgift 1 150 kronor för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren, Svensk Handel, Svensk Digital Handel eller annan *samarbetsorganisation. Övriga betalar 1 950 kronor. Moms tillkommer. Vid avbokning fem dagar före seminariet eller senare debiteras hela beloppet, men platsen kan överlåtas. Frukost och lunch ingår i priset. Antalet platser är begränsat.
*Media Evolution & Media Evolution City
Kontakt
