Workshop/kurs: Så lyckas du på den tyska marknaden

Välkommen till en interaktiv halvdagskurs där du i liten grupp får diskutera och bolla dina Tysklandsplaner med våra experter och andra företag i starten av sin Tysklandsresa. En dag full av konkreta råd, tips och inspiration!

Tyskland är världens tredje största ekonomi, Europas ekonomiska motor och rankas år efter år som Sveriges viktigaste exportmarknad. Drygt 10 procent av alla varor som Sverige exporterar går till Tyskland, vilket under 2024 motsvarade ett värde på ungefär 211 miljarder kronor enligt statistik från SCB, och fler än 2 300 svenska företag är idag etablerade i Tyskland! Är ditt företag också redo?

Under kursen går våra experter igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till. Vi tittar på juridiska fallgropar, producentansvar och vilka förpackningsmärkningar som gäller i Tyskland.

Med övriga företagsrepresentanter finns möjlighet att utbyta erfarenheter. Vilka strategiska steg har varit framgångsrika? Vilka var de största överraskningarna? Vad skulle gjorts annorlunda med facit i hand?

Varmt välkommen med din anmälan!

För vem
Kursen riktar sig till svenska B2B- och B2C-företag och startups som planerar en etablering eller försäljning av såväl produkter som tjänster på den tyska marknaden. Är ditt företag redan verksamt i Tyskland? Delta gärna för att få råd om hur ni kan lyckas ännu bättre. Både deltagande på plats och digitalt är möjligt.

Program

08.45 Registrering, frukost och möjlighet att nätverka
09.00Välkommen! Vi inleder dagen med en presentationsrunda av närvarande företag.
09.15Detta bör du känna till om den tyska marknaden.

 

 Tysk-Svenska Handelskammarens experter ger svar på:

  • Vad är typiskt för den tyska marknaden?
  • Var finns den bästa marknadspotentialen?
  • Hur tänker den tyska konsumenten?
  • Vilka kulturella skillnader måste jag ta hänsyn till?
  • Hur hittar jag affärspartner?
10.30 Kaffepaus
10.45Vad gäller juridiskt och skattemässigt generellt och vid e-handel? (Bolagsbildning, avtal, skatt och moms)
11.30Vad behöver jag veta kring märkning och förpackningskrav?
11.45
 
Din checklista för Tyskland!
Vi sammanfattar förmiddagen.
12.00Lunch med talarna och möjlighet att ställa frågor
13.00Dagen avrundas
  

Anmälan och deltagaravgift
Frukost och lunch ingår och deltagaravgiften för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren är 2 600 kronor ex. moms. Icke-medlemmar betalar 3 100 kronor ex. moms. Läs mer och ansök om medlemskap här! Anmälan är bindande. Vid förhinder går det bra att överlåta platsen till en kollega. Ingen återbetalning vid no-show.

08:30
arrow_forward
13:00
15 maj
2025
Tysk-Svenska Handelskammaren
Valhallavägen 185
Stockholm

I samarbete med