Foto: Unsplash

Exportdag Tyskland: Så lyckas du på den tyska marknaden

Välkommen till denna halvdagskurs där du får konkreta råd, tips och inspiration för att lyckas med dina affärer i Tyskland!

Tyskland är världens tredje största ekonomi, Europas ekonomiska motor och rankas år efter år som Sveriges viktigaste exportmarknad. Med en total handelsvolym på 670 miljarder kronor 2022, en ökning med runt 20 procent i jämförelse med 2021, fortsätter den tysk-svenska handeln att öka.

Under kursen går våra experter igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till. Vi tittar på juridiska fallgropar, producentansvar och vilka förpackningsmärkningar som gäller i Tyskland.

Som inspiration bjuder vi också in företagsrepresentanter som berättar om sina erfarenheter. Vilka strategiska steg har varit framgångsrika? Vilka var de största överraskningarna? Vad skulle gjorts annorlunda med facit i hand?

För vem
Kursen riktar sig till svenska B2B- och B2C-företag och startups som planerar en etablering eller försäljning av såväl produkter som tjänster på den tyska marknaden. Är ditt företag redan verksamt i Tyskland? Delta gärna för att få råd om hur ni kan lyckas ännu bättre. Både deltagande på plats och digitalt (live-streaming) är möjligt.

Program

08.30      Registrering, frukost och möjlighet att nätverka
09.00

     Välkommen!
Vi inleder dagen.

Detta bör du känna till om den tyska marknaden
Tysk-Svenska Handelskammarens experter (fler namn tillkommer).
Ninni Löwgren, affärsområdeschef Market Entry & Business Development
Johan Uhlin, avdelningschef Miljörapportering

Anna Zimmermann, Juridik
Per Svendenius, Skatt

Vad är typiskt för den tyska marknaden?

  • Var finns den bästa marknadspotentialen?
  • Hur tänker den tyska konsumenten?
  • Vilka kulturella skillnader måste jag ta hänsyn till?
  • Hur hittar jag affärspartner?
  • Vad gäller juridiskt och skattemässigt?
  • Vad behöver jag veta kring märkning och förpackningskrav?
10.30

     Kaffepaus

10.50

     Success stories: Svenska företag delar med sig av sina erfarenheter från sina Tysklandsetableringar.
     TM Global AB berättar om vägen till det första kontraktet på den tyska marknaden, vad som överraskade dem och avrundar med sina bästa tips för att lyckas som svenskt bolag.

     Dagens partner A.B.S. Global Factoring berättar om hur deras tjänster kan underlätta för svenska bolag på tyska marknaden.

11.50

     Din checklista för Tyskland
Vi sammanfattar förmiddagen.

12.00

     Lunch

13.00

     Dagen avrundas.

   

Anmälan och deltagaravgift
Frukost och lunch ingår och deltagaravgiften för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren är 2 600 kronor. Icke-medlemmar betalar 3 100 kronor. Moms tillkommer till samtliga priser. Vill ditt företag bli medlem kan du ansöka om medlemskap här. Anmälan är bindande. Vid förhinder går det bra att överlåta platsen till en kollega. Ingen återbetalning vid no-show.

Kontakt

Charlotte Renström

Member Services | Projekt

Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält

08:30
arrow_forward
13:00
19 okt
2023
Tysk-Svenska Handelskammaren
Valhallavägen 185
Stockholm

I samarbete med