
Foto: Pixabay
Exportboost Tyskland
Tillsammans med Exportcenter Skåne tar vi vår populära halvdagskurs om hur du lyckas på den tyska marknaden till Malmö för att belysa möjligheterna för det tysk-svenska affärsutbytet i Skåneregionen.
Tyskland är världens tredje största ekonomi, Europas ekonomiska motor och rankas år efter år som Sveriges viktigaste exportmarknad. Med den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen kortas dessutom landvägen till Tyskland med 160 kilometer, vilket öppnar för nya möjligheter inom tysk-svensk handel samtidigt som den tar Sydsverige allt närmre den europeiska kontinenten. Vad innebär detta för sydsvenska exportföretag som satsar på den tyska marknaden och hur kan de bäst förbereda sig inför en Tysklandsetablering?
Kursinnehåll
I samarbete med Exportcenter Skåne erbjuder vi en halvdagskurs med råd och tips inför etablering på den tyska marknaden. Vi går igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till. Vi tittar på juridiska fallgropar, producentansvar och vilka förpackningsmärkningar som gäller i Tyskland.
Som inspiration bjuder vi också in företagsrepresentanter som berättar om sina erfarenheter. Vilka strategiska steg har varit framgångsrika? Vilka var de största överraskningarna? Vad skulle gjorts annorlunda med facit i hand?
Program
11.30 | Registrering och lätt lunch |
13.00 | Exportcenter Skåne och Tysk-Svenska Handelskammaren hälsar välkommen |
13.15 | Inspirationsföredrag om svenska exportstrategin och Fehmarn Bält-förbindelsens möjligheter för näringslivet i regionen (Per Thöresson, ambassadör Utrikesdepartementet) |
13.45 | Inspirationsföredrag om tyska marknaden med näringslivsanalys (Corinna Hauber, Tysk-Svenska Handelskammaren) |
14.05 | Interkulturella utmaningar – tysk och svensk affärskultur under lupp (Corinna Hauber och Åsa Benteke, Tysk-Svenska Handelskammaren) |
14.15 | Juridiska och skattemässiga utmaningar – bolagsbildning, avtal, skatt och moms (Anna Zimmermann och Per Svendenius, Tysk-Svenska Handelskammaren) |
14.30 | Kaffepaus med möjlighet att ställa frågor till de olika talarna |
15.15 | Företagscase Exportcenter Skåne: Moa Dahlman Truesdale, Energy Opticon AB |
15.25 | Success stories: Catrin Stagh, Räckesbutiken Sweden AB, delar med sig av företagets erfarenheter från Tysklandsetableringen |
15.50 | Producentansvar och miljörapportering (Johan Uhlin, Tysk-Svenska Handelskammaren) |
16.00 | Logistik är A och O – vad bör du tänka på? Dachser Sverige |
16.15 | Sammanfattning |
16.30 | Dagen avrundas |
För vem
Kursen riktar sig till svenska B2B- och B2C-företag och startups som planerar en etablering eller försäljning av såväl produkter som tjänster på den tyska marknaden. Är ditt företag redan verksamt i Tyskland? Delta gärna för att få råd om hur ni kan lyckas ännu bättre.
Anmälan
Deltagandet är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat och anmälan är bindande. Vid förhinder går det bra att överlåta platsen till en kollega. Vid no-show debiteras 1000 kronor plus moms.
Kontakt
