
Foto: wir-zusammen.de
"Wir zusammen": Tyska näringslivet engagerar sig för integration
2016-03-08
Att visa upp perspektiv och göra det lättare för nyanlända att komma in på den tyska arbetsmarknaden – det är målet som nästan 50 stora tyska företag har med initiativet "Wir zusammen". Med praktik, språkkurser och andra projekt engagerar de sig för integrationen av flyktingarna som har kommit till Tyskland under de senaste månaderna.
Med den pågående flyktingkrisen står Tyskland och Europa inför en historisk utmaning. Många människor från Syrien, Irak, Afghanistan och andra länder har kommit hit och det fortsätter att anlända fler varje dag. De flesta i Tyskland är överens om att dessa nyanlända behöver integreras.
– Integrationen av flyktingarna är en uppgift utav stor betydelse för hela samhället, konstaterar till exempel Volkmar Denner, vd för teknikkoncernen Bosch.
Näringslivet går före
Därför har nu ett stort antal tyska företag bestämt sig för att dra sitt strå till stacken och föregå med gott exempel. I februari tog Ralph Dommermuth, vd på internetleverantören United Internet, med kända varumärken som 1&1 och GMX, initiativet till Wir zusammen, ett brett samarbete i det tyska näringslivet för integration.
36 välkända tyska företag var med och startade projektet. Efter bara några veckor har flera nya tillkommit som också vill engagera sig för integrationen. Bland deltagarna finns ett antal företag som även är medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren såsom Adidas, Deutsche Bank, Deutsche Post, Henkel, Bosch och Siemens.
Alla initiativ presenteras på webbplatsen www.wir-zusammen.de där varje företag berättar om sina projekt och hur man bidrar. Många företag har egna integrationsprojekt och de flesta har börjat med praktik för asylsökande, mentor- eller fadderprogram.
Praktikplatser och språkkurser
Siemens erbjuder till exempel ett program med två månaders praktik till asylsökande. Praktiken är kombinerat med ett så kallat "buddy-system" och en integrationsworkshop som vill främja insyn och acceptans i företaget. Målet för Siemens är att kunna erbjuda 100 praktikplatser under 2016. Redan nu engagerar sig 500 Siemensanställda på 14 olika platser i Tyskland i projektet, vilket visar att initiativet har tagits mycket väl emot i företaget.
Några av de andra deltagande företagen har inga egna program men de hjälper till genom att stötta redan existerande lokala integrations- eller utbildningsprojekt. Volkswagen samarbetar till exempel med lokala folkuniversitet och finansierar språkkurser för upp till 100 flyktingar. Och Hager Group stöttar bland annat en speciell flyktingklass på ett gymnasium där de nyanlända får en utbildning direkt från början och därmed en chans att integrera sig. Företagets vd, Daniel Hager, konstaterar att det är viktigt att hjälpa till med integrationen eftersom "mångfald betyder innovation".
Vill inspirera andra att engagera sig
Med alla de olika projekten och varje företags "fadderskapslöfte" hoppas nätverket Wir zusammen kunna inspirera fler tyska företag att också ta ansvar och engagera sig för integrationen. Målet är att ge flyktingar ett perspektiv för deras fortsatta liv i landet och att bidra till ett Tyskland som är präglat av öppenhet och ömsesidig förståelse. Samtidigt ser man också den långsiktiga potentialen för näringslivet som öppnas upp med invandringen.
– Initiativen kan inte lösa orsaken till den aktuella situationen men vi kan göra det lättare för flyktingarna att integrera sig i det tyska samhället, konstaterar Frank Krause, finanschef på United Internet.