
En VW Golf från 2010
Foto: Volkswagen Group Sverige
Volkswagen ger svar angående utsläppsmanipulationerna
2015-10-01
Volkswagen-koncernen har varit i den globala hetluften de senaste veckorna sedan det blev känt att det förekommit manipulationer av mjukvaran som kontrollerar utsläppen på vissa dieselbilar. Tysk-Svenska Handelskammaren ställde fem aktuella frågor till Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Group Sverige.
Tysk-Svenska Handelskammaren: Vad säger ni till oroliga Volkswagen-ägare i Sverige?
Marcus Thomasfolk: Vi är oerhört bestörta och chockade över det som hänt. Det pågår en utredning om hur det kunnat hända och vi behöver alla få svar på det. Till våra kunder vill vi säga att de berörda bilarna är tekniskt säkra och körbara. Det finns ingen anledning till oro gällande bilarnas körsäkerhet.
Hur många bilar uppskattar ni att det kan handla om som rullar på de svenska vägarna? Vad ska hända med dem nu?
I Sverige berörs totalt 224 746 dieselbilar från märkena Volkswagen Personbilar, Audi, Skoda, Seat och Volkswagen Transportbilar. Exakt vilka modeller av dessa märken det handlar om beror bland annat på årsmodell. Vi har börjat informera om berörda modeller av märket Volkswagen via vår Facebook-sida och på volkswagen.se. Koncernen håller just nu på att utarbeta tekniska lösningar för en förbättring av avgasegenskaperna i dessa dieselbilar. I och med åtgärdsplanen informeras nu i ett första steg berörda kunder individuellt om att avgasegenskaperna i deras bil kan förbättras. När nya tekniska lösningar finns på plats och har godkänts av Transportstyrelsen kommer kunderna att kunna boka en tid på verkstaden.
Vad innebär det för kunder som står inför beslutet att köpa en Volkswagen-bil idag?
De nya personbilarna som vi idag har i vårt försäljningsprogram berörs inte av det här, de har en annan utsläppstandard som kallas EU6.
Vad gör Volkswagen för att säkerställa att liknande manipulationer inte händer igen?
Koncernen har gått ut och sagt att man vill gå till botten med problemet och samarbetar fullt ut med advokater och myndigheter i utredningen. När en sådan här allvarlig manipulation hänt kommer brister i rutinerna och utvecklingen att skärpas. Inget företag vill skada det förtroende man fått av sina kunder.
Att detta händer just inom en tysk teknikkoncern förvånar många eftersom begreppet ”Made in Germany” står för noggrannhet och kvalitet. Kommentar till det?
Utredningen får visa hur det kunnat hända men låt oss hoppas på att det är en isolerad händelse. På grund av Volkswagen-koncernens storlek och många produkter drabbar den dessvärre väldigt många.