Stena Germanica på en av sina första resor som metanoldriven färja

Foto: Stena Line

Tysk-svensk sjöförbindelse i bräschen för hållbarhet

2015-04-15

Sedan den 26 mars trafikeras linjen Kiel-Göteborg av världens första metanoldrivna färja. Stena Line positionerar sig nu som föregångare i den hållbara utvecklingen på sjöfartsområdet.

Varje år reser cirka 420 000 passagerare med Stena Line mellan Göteborg och Kiel, vilket gör sträckan till en av rederiets allra populäraste. Många lockas säkerligen av det bekväma sättet att tillryggalägga semesterresans första 60 mil. Och från och med nu blir resan inte bara bekväm – den kan också bli miljövänlig.

Miljöeffektivisering har stått högt upp på Stena Lines agenda sedan tiotalet år tillbaka. Ett energibesparingsprogram har sedan 2005 minskat fartygens energiförbrukning med 2,5 procent om året i snitt. När så en ny EU-riktlinje från och med i år krävde kraftigt sänkta svavelutsläpp valde Stena Line att ta nästa steg och konvertera färjan Stena Germanica till metanoldrift.

– Vi är väldigt entusiastiska över metanolens möjligheter och det har potential att bli framtidens fartygsbränsle, sade Stena Lines vd Carl-Johan Hagman vid den svenska invigningen av Stena Germanica i Göteborg den 30 mars.

Kraftigt minskade utsläpp

Metanol är ett biologiskt nedbrytbart bränsle som sänker svavel- och partikelutsläpp med 99 procent. Den mest miljövänliga varianten framställs av biomassa, medan den största andelen metanol idag görs av kol, naturgas eller koldioxid.

– Försöken med metanol som drivmedel inleddes för några år sedan på vår fraktfärja Stena Scanrail. Erfarenheterna från det första testet gjorde att vi tog beslut om att starta ett pilotprojekt på Stena Germanica i full skala. Pilotprojektet på Stena Germanica blir givetvis avgörande för vilken väg vi väljer när det gäller konvertering av fler färjor, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line.

Stor investering för Stena Line

Konverteringen av Stena Germanica gjordes vid Remontova-varvet i Polen i samarbete med Wärtislä och innebar en stor investering för rederiet. Kostnaden på 22 miljoner euro delas dock mellan Stena Line och EU inom ramen för Motorways of the Sea, ett projekt med målsättningen att främja sjöburen godsfrakt. Stena Line är en viktig aktör även på det området. Företagets färjor fraktar inte mindre än 86 000 lastbilar mellan Sverige och Tyskland varje år. Metanoldriften kan förhoppningsvis även bli en konkurrensfördel som ger mervärde.

– Vi vill driva förändring och utveckling inom sjöfarten, och med Stena Germanica blir vår miljöpåverkan något helt annat än vad branschen sett tidigare, sade Carl-Johan Hagman.