Trevliga samtal och fina bilar: Så var årets business kickoff
2015-09-01
Nästan 200 personer kom till Villa Källhagen i Stockholm när Tysk-Svenska Handelskammaren hade bjudit in till sitt årliga sensommarmingel i torsdags. I fokus för kvällen stod Tysklands mest innovativa stad: Stuttgart.
– Stuttgartregionen är en fortfarande väldigt industrialiserad region. Klustren inom bil- och maskinindustri är kärnan för regionens näringsliv. Runt dessa finns ett stort antal små eller medelstora tjänste- och it-företag som jobbar för industribolagen. Dessutom har vi många högskolor och forskningsinstitut som har nära samarbeten med näringslivet, sammanfattade Stephanie Fleischmann, Head of Strategy and International Relations på Stuttgartregionens näringslivsfrämjande samarbetsorganisation WRS.
Inte bara bilmetropol
Tillsammans med Tysk-Svenska Handelskammarens Ninni Löwgren gav hon deltagarna på business kickoffen en överblick över vad som utmärker Tysklands sjätte största stad och varför den är ett så viktigt ekonomiskt centrum. Många associerar kanske mest Stuttgart med snabba och fina bilar men regionen har mycket mer att erbjuda:
– Många it-bolag har sina tyska, europeiska eller globala huvudkontor i området. Här matchar Stuttgartregionen och Stockholm varandra på ett spännande sätt, sade Ninni Löwgren, avdelningschef Market Entry & Business Development på handelskammaren.
Kreativt centrum
– Dessutom är Stuttgart ett centrum för mediebranschen och de kreativa näringarna. Vi har till exempel många ledande arkitektbyråer. Få vet att en stor del av arenorna som användes under fotbolls-VM i Brasilien förra året faktiskt ritades av arkitekter från Stuttgartregionen, tillade Stephanie Fleischmann.
Hon berättade också att det finns gott om välutbildad arbetskraft i regionen. Utbildningsinfrastrukturen matchar näringslivet på ett utmärkt sätt. Hennes organisation och de övriga regionala myndigheterna stöttar dessutom gärna när företag behöver hjälp med att rekrytera rätt personal.
Värt ett besök
Men Stuttgart har inte bara ett världsledande näringsliv. Staden är också känd för hög livskvalité. För att understryka detta och ge eventuella besökare några tips för nästa resa till Baden-Württembergs huvudstad fick alla på scenen dela med sig av sina smultronställen i Stuttgart. Ninni Löwgren berättade till exempel om Staatsgalerie, stadens anrika och stora konstmuseum.
– Min favoritplats är tv-tornet. När man åker upp där får man en jättebra utsikt över hela regionen. Man ser alla gröna områden – parker, vingårdar, skogar och floden Neckar – men även stadens industriella arv samt kulturella institutioner som operahuset och muséerna. Både livskvalitén och den ekonomiska ryggraden syns samtidigt, sade Stephanie Fleischmann.
Även Andreas Strid, Sales Manager på Porsche Sverige och representant för kvällens andra huvudpartner, fick nämna sin favoritplats i Stuttgart. Svaret kom blixtsnabbt: Porsche Museum, biltillverkarens fantastiska samling av bilar och andra utställningsföremål som är en sevärdhet både från in- och utsidan.
Körglädje för gästerna
Han presenterade sedan bilarna som fanns på plats under kvällen på Villa Källhagen. Mingelgästerna fick möjlighet att provköra en Porsche Panamera och en Porsche Macan med hela 440 hästkrafter. Många tog tillfället i akt och upplevde körglädjen på en runda runt Gärdet. På terrassen kunde gästerna dessutom ta en titt och känna på en äkta 911 – ”Porsches DNA och arv”, som Andreas Strid uttryckte det.
Förutom Porsche fanns även Stihl på plats och visade upp produkter för skog och trädgård, allt från robotgräsklippare till lövblåsare och motorsågar. Stuttgartregionen som turistdestination presenterade sig och vid hemgång fick besökarna avslutningsvis svara på den svåra frågan vilken av Ritter Sports alla goda smaker de föredrar.