
Snart finns Rustas sortiment att handla även i Tyskland.
Foto: Rusta
Rustad för stor satsning på ny marknad
Den svenska lågpriskedjan Rusta står i startgroparna för en stor satsning på Tyskland. I maj 2017 planerar företaget att slå upp portarna till de två första varuhusen – ett i Kiel och ett i Lübeck.
– Det som är intressant är att det är en stor och relativt närbelägen marknad. Det är inte längre från vårt centrallager i Norrköping till Kiel än till vårt varuhus i Umeå, säger Andreas Bertilsköld, som är projektledare för Tysklandsetableringen.
Rusta grundades 1986 av entreprenörerna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell, som fortfarande är huvudägare. Affärsmodellen bygger på centrala inköp och effektiv distribution av ett brett sortiment produkter för hem och fritid till låga priser.
– Vår strategi går ut på att använda samma koncept och sortiment i Tyskland, låta kunderna fälla sitt omdöme för att sedan dra slutsatser och göra eventuella justeringar utifrån det, förklarar Andreas Bertilsköld.
I Sverige och Norge har Rusta idag 84 respektive 15 varuhus. Och om allt går som planerat kan det komma att bli ännu fler i Tyskland.
– Någon exakt plan har vi inte lagt fast. Men Tyskland är stort och har säkert utrymme för åtminstone flera hundra Rusta-varuhus, menar Andreas Bertilsköld.
Inför etableringen har Rusta anlitat Tysk-Svenska Handelskammaren för rådgivning och information kring bland annat juridik och marknad.
– Tysk detaljhandel omfattas av en långtgående reglering. Söndagsöppet är i princip förbjudet och i vissa externa handelsområden är det även reglerat vilka varor som får säljas för att skydda cityhandeln. Därför är det viktigt att ha tillgång till expertis både under uppbyggnadsskedet och vid den löpande driften, förklarar Andreas Bertilsköld.