Foto: Ben Dalton/Flickr.com

Snabb uppkoppling för alla: Tyskland investerar i bredbandsnätet

2015-11-10

Autobahn, Nürburgring och Porsche: Tyskland är ett paradis för alla fartälskare – men inte lika mycket för dem som vill ha snabbt internet. Utbyggnaden av bredbandsnätet haltar och Tyskland ligger långt bakom i utvecklingen. Nu reagerar bredbandsbolagen och den tyska regeringen.

Enligt en onlinestudie som public service-bolagen ARD och ZDF genomför varje år är det numera 79,5 procent av den tyska befolkningen som har tillgång till internet. Jämfört med förra årets siffror är detta enbart en minimal ökning på 0,4 procentenheter.

Samtidigt ökar andelen hushåll som ansluts till bredbandsnätet inte lika mycket längre. Enligt managementkonsulten Markus A. Hessler och hans analys kring den tyska telekommunikationsmarkanden tyder dessa siffror på att bredbandsmarknaden numera är ganska mättad. Men efterfrågan på högre bredbandshastigheter har ändå ökat kraftigt under de senaste åren.

– För att samhället ska kunna utvecklas och digitaliseras på bästa möjliga sätt krävs det snabbt och tillgängligt internet samt en bra bakomliggande infrastruktur, det vill säga ett tätt bredbandsnät, säger Anna Dimitrova, chefstrateg på Vodafone, i en intervju med tv-kanalen Deutsche Welle.

Ingen Autobahn-hastighet på nätet

Den tyska verkligheten är dock en annan. När det gäller uppkopplingshastighet ligger Tyskland långt bakom världstoppen. Enligt senaste State of the Internet Report från den amerikanska molntjänstleverantören Akamai kvalar Tysklands genomsnittshastighet på 10,7 Mbit/s bara in på plats 24 i den globala rankingen. På första plats ligger Sydkorea med en genomsnittshastighet på hela 23,1 Mbit/s. Sverige med sina 16,1 Mbit/s ligger fyra och därmed långt före Tyskland.

För att inte halka efter allt för mycket har Vodafone och andra större internetleverantörer tillkännagivit att de tänker investera runt 8 miljarder euro i utbyggnaden av bredbandsnätet under 2015. Bland annat kommer nya glasfiberledningar att spela en viktig roll i framtidens bredbandsnät då dessa ger en upp till 20 gånger högre hastighet än de traditionella ledningarna.

Vita fläckar på kartan

– Det finns fortfarande många vita fläckar på Tysklandskartan som har blivit ignorerade från alla oss internetleverantörer, säger Jens Schemmel, delägare i bredbandsleverantören Inexio, till Deutsche Welle. Med ”vita fläckar” menar han glest befolkade landsbygdsområden som enbart har tillgång till internet via gammalt smalband och som är kommersiellt oattraktiva för bredbandsleverantörerna.

Enligt Markus A. Hesslers analys har 82,3 procent av internetanvändarna i storstadsregioner möjligheten att kunna surfa med en uppkopplingshastighet på minst 50 Mbit/s. På landsbygden är motsvarande siffra bara 20,5 procent. Men en stor del av de tyska företagen, från enmansbolag till globala koncerner, ligger i lantliga områden.

– Eftersom det inte bara handlar om privata kunder, utan också företag, är det viktigt att bygga ut bredbandet på landsbygden. Ett långsamt internet är en konkurrensnackdel, menar David Zimmer.

Regeringen satsar på landsbygden

För att företag på landsbygden inte längre ska behöva lida av dålig uppkoppling, kommer den tyska regeringen nu att satsa 2,7 miljarder euro på utbyggnaden av bredbandsnätet. Satsningen ska framförallt ske i de områden där man inte räknar med att privata aktörer har planer på att bygga ut.

– På så vis lägger vi grunden för att alla tyskar ska ha tillgång till snabbt internet före 2018, säger Tysklands infrastruktur- och it-minister Alexander Dobrindt i en intervju med Süddeutsche Zeitung.

Vilka kommuner som kommer att ingå i regeringens bredbandssatsning kommer att fastställas med hjälp av ett poängsystem. Ju större behovet är i regionen och ju snabbare kommunen planerar att utföra arbetet desto fler poäng kommer respektive kommun att få. De med flest poäng har då störst chans att få upp till 15 miljoner euro i installationsbidrag.

Målet med projektet är att fördubbla ner- och uppladdningshastigheten för användarna. Och det är inte bara landsbygdsbefolkningen och företagen som gynnas av satsningen, utan även bredbandsleverantörerna. De slipper dyra investeringar i ekonomiskt oattraktiva områden och kan efter färdigställd installation kliva in och värva de nyanslutna kunderna.