Årets business kickoff bjöd på en paneldiskussion om München och goda mingelmöjligheter.

Från vänster: Rita Müller-Roider, staden München, Ulrich Besch, Messe München, och Andreas Jonason, Simon Kucher & Partners, ...

samt Fredrik Karlsson (mitten), Lifco AB, och Ulrich Link (höger), Lufthansa, talade om Münchens attraktionskraft.

Paneldiskussionen modererades av journalisten Karin Bock-Häggmark.

Omkring 200 gäster hade kommit till evenemanget på Restaurang Mynchen i Münchenbryggeriet i Stockholm.

Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph-Georg Tischer hälsade besökarna välkomna.

Efter panelen korades vinnaren i kvällens quiz. Barbara Pötzsch, Klüber Lubrication, fick en resa till München för två personer.

Gästerna minglade och knöt nya kontakter. Här Camilla Rahm (mitten) från Scandic Hotels i minglet.

Jakob Kesselberg, Vretmaskin El & Mekanik AB, och Leo Olsson, Koncis Affärsinformation AB

Heidi Friedrich (vänster) och Brunhild Larsson från Tysklands ambassad i samtal med Eva Häußling, Tysk-Svenska Handelskammaren.

Nina E Beer, Gerätebau Felix Schulte GmbH, och Urban George, ERNI Electronics GmbH & Co. KG

Eva Häußling i samtal med Hanna Lycken och Lena Ingmansson från Nordea Bank.

Michael Dohmen (vänster), Nobilia Werke, Daniel Grimes, ContiTech Scandinavia AB, och Anna Wieditz, Tysk-Svenska Handelskammaren

Ewa Johansson och Petra Lindgren från Tacton Systems AB

Peter Jez från Nordea Bank i samtal med handelskammarens vd Ralph-Georg Tischer.

Katja Lehmann och Marie Krutmann från Scandinavian Norr Publishing AB

Thomas Stüve, Språkteam Tyska, och Maria Tschertou Schäder från Boob Design AB

Gästerna bjöds på en buffé med nordiska smaker.

Christine Hunter (vänster) och Petra Härneman (mitten) från Lufthansa.

John Holm (vänster) från Hexicon AB, Benita Funke från Schweiziska ambassaden och Andreas Funke, Tolerans AB

Monica Palmgren från SEB

Malin Alfredsson (vänster), vd Cellwoodgruppen AB och styrelseledamot Tysk-Svenska Handelskammaren

Under kvällen kunde gästerna provköra en av tre BMW-bilar som fanns på plats

I projektet ”Provkörning som gör skillnad” skänker BMW 100 kronor för varje provkörning till Barncancerfondens verksamhet.

Så var årets business kickoff: expertpanelens bästa Münchentips

2014-09-01

"München är en stad där vi jobbar hårt men tar livet lätt. Vi förenar ett världsledande näringsliv med livskvalitet av världsklass", sade Rita Müller-Roider, marknadschef för staden München, på Tysk-Svenska Handelskammarens business kickoff i torsdags. Omkring 200 gäster hade kommit till evenemanget för att höra mer om Münchens attraktionskraft, knyta nya kontakter och mingla.

Då München stod i centrum för kvällen var Restaurang Mynchen i Münchenbryggeriet i Stockholm den givna platsen för årets business kickoff.

Efter välkomstord från Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph-Georg Tischer diskuterade en panel med representanter från staden München, Messe München, Lufthansa, Simon Kucher & Partners och Lifco AB vad som gör Tysklands tredje största stad så attraktiv för både företag och privatpersoner.

Dynamiskt näringsliv och hög livskvalitet

– München har en enastående unik atmosfär. Vi är Tysklands "Power House" och en av de mest dynamiska regionerna i landet. Det finns en fantastisk mix av "Global Players", världsledande små och medelstora företag och start-ups i staden. Vi har även två elituniversitet och många stora forskningsinstitutioner. Samtidigt är München en kompakt stad, nära till fina sjöar och Alperna, sammanfattade Rita Müller-Roider.

Under åren har många rankningar placerat München i topp när det gäller livskvalitet. Flera i panelen pekade på just detta som en avgörande faktor till varför många söker sig till staden och sedan trivs så bra att de inte flyttar därifrån.

– Den höga livskvaliteten attraherar välutbildade människor att komma till München och etablera sig där. Atmosfären i staden är också väldigt öppen gentemot folk som kommer utifrån. När jag blev chef för ett Münchenbaserat företag fick jag acceptans trots att jag på den tiden inte ens kunde bra tyska, berättade Fredrik Karlsson, vd för Lifco AB.

Öppenhet utmärker München

Även Andreas Jonason, Senior Director på tyska managementkonsultföretaget Simon Kucher & Partners, bekräftade denna bild av en öppen och välkomnande stad:

– Om det är någonting som Sverige och andra regioner kan lära sig av München så är det öppenheten mot världen och internationaliseringen. Dessutom finns det en utsökt balans mellan stora, etablerade och mindre, växande företag i stadens näringsliv.

För att alla dessa företag ska kunna fortsätta växa behövs även en bra infrastruktur. München har den och med sitt centrala läge i Europa är staden en ideal mötesplats.

– Vi arrangerar bland annat Bauma, den världsledande fackmässan för byggmaskiner och byggmaterialmaskiner. Under 10 dagar kommer 500 000 besökare till München. För att kunna klara av det behövs att hotell, flygplats och kollektivtrafik samverkar friktionsfritt. München kan arrangera ett sådant stort evenemang för att just detta samarbete fungerar så bra, förklarade Ulrich Besch, Director Business Development & Market Research på Messe München, stadens internationella mässbolag.

Nav i den europeiska flygtrafiken

Många av besökarna reser till München med flyg. Stadens flygplats hade 38,7 miljoner passagerare förra året och är en av Europas största. Enbart Lufthansa transporterade 25 miljoner passagerare till och från München 2013.

– Det är mer än den planerade nya flygplatsen i Berlin, om den någonsin skulle bli klar, har kapacitet för, gav Ulrich Link, General Manager på Lufthansa i Skandinavien, Finland och Baltikum, en liten pik i riktning mot den tyska huvudstaden och dess kraftigt försenade storprojekt.

– För varje miljon passagerare vi ökar med skapar Lufthansa omkring 1000 jobb inom koncernen och 2000 hos underleverantörer. 60 procent av våra resenärer till och från München reser i tjänsten. Detta visar vilken ekonomisk betydelse en stor flygplats och bra förbindelser ut i världen har för staden – och vi som Lufthansa känner oss väldigt förbundna med München som är vår andra största hubb i Tyskland, sade Ulrich Link.

Efter paneldiskussionen var det dags att utse vinnaren i kvällens quiz. Priset, en resa till München för två personer, gick till Barbara Pötzsch från företaget Klüber Lubrication Nordic. Från panelen fick hon några tips på smultronställen i den bayerska huvudstaden. Under vistelsen ingår boende på femstjärnigt hotell, en stadsrundtur och fria kollektivresor. 

Panelens Münchentips

  • Ta busslinje 100 – den tar dig förbi alla stadens höjdpunkter (Rita Müller-Roider)
  • Åk upp på berget Herzogstand söder om München och njut av den fantastiska utsikten (Fredrik Karlsson)
  • Besök Olympiastadion och ta en tur uppe på taket (Andreas Jonason)
  • Hyr en cykel och cykla från stadsdelen Thalkirchen mot söder, längs med floden Isar, hitta en trevlig Biergarten och njut av god bayersk mat och öl (Ulrich Link)
  • Besök det anrika Augustinerbryggeriet – mycket god öl i en spännande miljö (Ulrich Besch)

 

Tack till alla som provkörde någon av de tre olika BMW-bilarna under kvällen. För varje provkörning skänker BMW 100 kronor till Barncancerfonden. Ni som inte provkörde denna gång är förstås alltid välkomna att provköra hos någon av BMW:s återförsäljare