


Peter Callius från Kantar Sifo

Lars Carlén från Tonträff

Carl Jan Granqvist från Saxå bruk

Podcasting – en växande trend
2019-03-29
Under fredagen ägde frukostseminariet ”Marknadsför ditt företag på rätt sätt med podcasting” rum hos Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm. Peter Callius, affärsområdeschef för media på Kantar Sifo, började med att ge en överblick över poddlyssnandet i Sverige som har ökat markant de senaste åren.
– Vi observerar en generell trend att man går från skärm till ljud och där varje person individuellt vill bestämma vad han eller hon lyssnar på och när. Vi vill lyssna ”on demand” och lyssnar på poddar under stunder då vi är på väg någonstans eller mellan andra aktiviteter, säger Peter Callius.
Uttryckt i siffror har antalet poddlyssnare i Sverige mer än fördubblats under perioden 2015 till 2018. Idag lyssnar 21,5% av svenskarna på poddar minst en gång i veckan. Hur ser det då ut i Tyskland? Baserat på att utvecklingen sker i samma takt som i Sverige så ligger de ungefär 2,2 år efter. I Tyskland är det bara 13,2% som lyssnar på poddar minst en gång i veckan, men även här är trenden stigande. Ökningen är anledning nog för företag åtminstone ska ta poddar i betänkande som en del av sin marknadsmix.
Förarbetet är avgörande för framgång
Lars Carlén, reporter i botten som idag ägnar allt mer tid som poddstrateg på produktionsbolaget Tonträff, började med att avslöja nyckeln bakom en lyckad podd.
– Spännande intervjupersoner kombinerat med journalistisk fingertoppskänsla är det som skapar intresse, sa han.
Det är bra att börja med en workshop och sedan låta arbete och innehåll växa fram efter hand. Och det är bättre att inledningsvis hålla en låg frekvens vad gäller att publicera nya avsnitt och hellre hålla ut långsiktigt istället för en podd som bara lever en kort period. Även om slutresultatet låter som ett spontant samtal så krävs det både att innehållet är väl planerat och att det inspelade materialet redigeras och mixas för att det ska bli bra, menade Lars. Men han avrådde från manus som följs till punkt och pricka. Samtalet måste uppfattas som levande.
Han berättade vidare om en av sina poddproduktioner, Värmländska smaker, en podd med syftet att vidareutveckla den regionala måltidsturismen i Värmland och Grythyttan.
– Från början ville de att vi skulle spela in ett antal seminarium och använda som poddinnehåll. Även om ett seminarium är jätteintressant om du är där och lyssnar blir det inte bra som podd. Istället blev det så att jag besökte olika intressanta platser i Värmland och intervjuade allt ifrån mjölnaren på Stöpafors kvarn till Carl Jan Granqvist, gästgivare på Saxå bruk.
Satsar allt mer på sociala medier
Även Carl Jan Granqvist var på plats denna morgon. Hans Saxå bruk har mellan 20 000 - 25 000 årliga besökare vilket är mycket med tanke på att det ligger en bit från storstadsregionerna.
– Hos oss på Saxå bruk i Värmland satsar vi mycket mer på sociala medier idag och drar ner på annonsering i traditionella medier, säger Carl Jan Granqvist.
Avslutningsvis fick vi också ta del av några av Carl Jans anekdoter ur hans mångåriga liv som gästgivare.