Foto: Andreas Wiese/Air Berlin

Ny flyglinje mellan Sverige och Tyskland bäddar för fler affärer

2016-04-27

Air Berlin utökar under 2016 antalet avgångar till och från Sverige. Dessutom startar i maj en ny direktlinje mellan Düsseldorf i tyska delstaten Nordrhein-Westfalen och Stockholm med tre avgångar per dag. Nordrhein-Westfalen är en av Tysklands ekonomiskt starkaste regioner och flygbolaget räknar därmed med ett bra underlag för den nya linjen.

Air Berlin grundades 1978 av den amerikanska piloten Kim Lundgren. 1991 köpte Joachim Hunold 82,5 procent av alla andelar och la därmed grunden för nuvarande Airberlin GmbH & Co. Luftverkehrs KG. Från att ha startat verksamheten med 15 dagliga flygningar växte bolaget genom att ta sig in på nya marknader. Idag är Air Berlin ett känt varumärke inom flygbranschen med omkring 800 flygningar dagligen.

Sedan 2006 flyger Air Berlin från flygplatsen Berlin-Tegel nonstop till Göteborg-Landvetter och Stockholm-Arlanda. Lagom till 10-årsjubileet av dessa linjer utökar Air Berlin antalet avgångar.

– Från och med i sommar erbjuder Air Berlin avgångar fyra gånger om dagen på dessa sträckor, till Stockholm fem gånger på söndagar, säger Theresa Krohn, pressansvarig på Air Berlin. Hittills har det varit tre dagliga avgångar mellan Berlin och Sveriges två största städer.

Ny viktig förbindelse för näringslivet

Den 2 maj 2016 invigs Air Berlins nya flyglinje Arlanda-Düsseldorf. Sträckan kommer att trafikeras med tre flygningar dagligen. En anknytning till Düsseldorf som är den köpstarka huvudstaden i förbundslandet Nordrhein-Westfalen (NRW) är viktig för handelsrelationerna mellan den näringslivstäta tyska regionen och svenskt näringsliv. Mässan i Düsseldorf tillsammans med den närliggande mässan i Köln utgör ett viktigt centrum för många svenska företag som vill etablera internationella affärskontakter.

Det finns omkring 280 svenska företag i regionen, fler än i Bayern eller Baden-Württemberg och därmed en stark svensk community. Var sjätte svensk som lever i Tyskland bor i NRW. Många globala företag som även finns representerade i Sverige har sina huvudsäten här, däribland Henkel, Deutsche Post och E.ON.

Bra siffror, bra utveckling

Året 2015 var det 300 000 gäster som reste från Stockholm eller Göteborg till Berlin. I omvänd riktning var det 2 300 fler personer. Med dessa solida siffror i baggaget hoppas Air Berlin på att fler resenärer ska hitta till det befolkningsrikaste förbundslandet och även upptäcka bolagets långdistansflyg från Düsseldorf till andra destinationer.