Ralph-Georg Tischer (till höger) hälsade välkommen och Björn Hauber, vd Mercedes-Benz i Sverige och Danmark, gladdes åt fina försäljningssiffror och att på plats få visa upp två helt nya modeller.

Numera finns 248 flygningar med totalt 38 400 säten tillgängliga för svenska resenärer varje vecka, sade Gabriel Leupold, Lufthansas vd för Norden och Baltikum.

Christina Büttner, Ackermann Comfort, var den lyckliga vinnaren av en resa med Lufthansa till Frankfurt inklusive övernattning på Maritim Hotels.

Magnus Bengtsson (till vänster), försäljningschef Mercedes-Benz Stockholm/Akalla, lämnade över priset till en glad Stefan Hamilton från Happiness som får en helg i en SL 500 Cab och en övernattning på Villa Källhagen.

Vinnarna av varsin hemresa i en av Mercedes-bilarna på plats och ett set exklusiva parfymer från Lufthansa.

Med Lufthansas virtual reality-glasögon fick gästerna uppleva miljön i såväl First Class som i cockpit.

Fullt hus på årets business kickoff

2016-09-05

Härlig mingelstämning i sensommarsolen, snygga bilar att provköra och titta på, spännande virtual reality-upplevelser, ett quiz med fina priser och god mat och dryck – det var ingredienserna för Tysk-Svenska Handelskammarens business kickoff den 1 september. Omkring 230 gäster kom till årets upplaga på Villa Källhagen i Stockholm.

– Sommaren är nästan över, hösten är på väg. Nu är det dags att kicka igång business-säsongen, välkomnade Ralph-Georg Tischer, Tysk-Svenska Handelskammarens vd, deltagarna på årets business kickoff.

Han gladdes åt att så många från handelskammarens stora tysk-svenska nätverk hade kommit till den åttonde upplagan av evenemanget för att träffa gamla och knyta nya kontakter och tillbringa en trevlig sensommarkväll tillsammans.

– Vad gäller handeln mellan våra två länder är vi på mycket god väg. Exporten och importen växer – vilket betyder att alla som är här ikväll har gjort ett fantastiskt jobb. Tyskland är fortsatt Sveriges viktigaste handelspartner och för båda parterna är näringslivsrelationerna mycket viktiga, sade Ralph-Georg Tischer.

Spännande tider för Mercedes-Benz

Två företag som exemplifierar det täta handelsutbytet mellan Tyskland och Sverige är Lufthansa och Mercedes-Benz. Båda var partner till årets business kickoff och lyfte några aktuella frågor inom sina respektive branscher.

– Vi lever i en väldigt spännande tid för bilindustrin. Det är så mycket som händer just nu. För det första upplever vi en enorm tillväxt vad gäller försäljningssiffrorna, inte minst här i Sverige. Under det senaste året sålde vi 26 procent fler bilar, vilket är helt fantastiskt på en så pass etablerad marknad som Sverige. Sedan står vi även på tröskeln till ett teknikskifte. Redan nu har vi tekniken för att bygga självkörande bilar, men lagstiftningen är inte helt klar än. Dessutom går utvecklingen av el- och utsläppsfria bilar framåt hela tiden, vilket vi verkligen tror på. Jag brukar jämföra situationen med ketchupeffekten: Det går långsamt i början och vi vet inte när det kommer, men när det väl lossnar kommer det att slå igenom på bred front, sade Björn Hauber, vd för Mercedes-Benz i Sverige och Danmark, i sitt korta anförande.

Han och hans kollegor hade tagit med sig en rad nya Mercedes-modeller, varav en C-klass cabriolet och en GLC coupé som båda ännu inte haft sin officiella Sverigepremiär, som de övriga gästerna kunde titta på, informera sig om och provköra under kvällen. Många tog chansen att uppleva äkta Mercedes-körglädje under en kort runda på Djurgården.

Lufthansa investerar för kunderna

För Lufthansas räkning tackade Gabriel Leupold, vd Norden och Baltikum, kunderna för förtroendet och de goda omdömena som har gett det tyska flygbolaget utmärkelsen som ett av världens bästa 2015. Framgången har sin bakgrund i stora investeringar och hårt arbete inom företaget:

– Vi har i princip gjort om hela vår långdistansflotta. Vi har infört nya Premium Economy Class, som har tagits emot mycket väl, och gett alla våra passagerare på dessa flyg tillgång till internet under resan. Som första flygbolag använder vi nya Airbus A320neo, som släpper ut betydligt mindre koldioxid. I München, vårt andra nav efter Frankfurt, har vi invigt en fantastisk ny terminal. Och liknande investeringar för våra kunder kommer vi att fortsätta med, sade Gabriel Leupold.

Lufthansa-gruppen utökar dessutom trafiken till och från Sverige. Numera finns 248 flygningar med totalt 38 400 säten tillgängliga för svenska resenärer varje vecka. Förutom Tyskland når man även Österrike, Schweiz och Belgien direkt från Sverige. Och i flygbolagets styrelse intensifieras de tysk-svenska relationerna snart också:

– Här på det svenska kontoret är vi naturligtvis väldigt glada över att Ulrik Svensson kommer att ansluta till Lufthansa-teamet som koncernens nya CFO. Vem vet, kanske inför han till och med fikapauser inom hela företaget, siade Gabriel Leupold.

Ny vice vd på handelskammaren

Efter de korta presentationerna från kvällens partnerföretag var det dags för Ralph-Georg Tischer att tacka av Tysk-Svenska Handelskammarens mångåriga vice vd Karl-Heinz Gössling som kommer att gå i pension efter 28 år i det tysk-svenska näringslivets tjänst. Hans efterträdare på posten är Björn H. Jonsson som dessutom fortsätter som handelskammarens ekonomichef och samordnare för Corporate Services-tjänsterna. Karl-Heinz Gössling lämnar dock inte helt än utan får en ny roll som Senior Advisor till företagsledningen under en övergångsperiod.

Slutpunkten för programmet på scenen utgjordes av kvällens quiz och prisutdelning till de lyckliga vinnarna som hade svarat rätt på alla frågor. Stefan Hamilton från Global Happiness Sweden AB vann en helg med en Mercedes SL 500 Cab samt en övernattning för två personer på Villa Källhagen. Christina Büttner från Ackermann Comfort AB fick en resa med Lufthansa för två till Frankfurt och två övernattningar för två personer på valfritt Maritim-hotell i Tyskland. Ytterligare fyra gäster kunde glädja sig över en gratis hemresa med chaufför i någon av Mercedes-bilarna som fanns på plats.

Tysk-Svenska Handelskammaren tackar Lufthansa, Mercedes-Benz, Maritim Hotels och Villa Källhagen för de fina priserna. Tack även till Ritter Sport och Mymuesli som stod för godsakerna i goodiebagen vid hemgång.