Foto: Drive Now

Bilpooler - biltillverkarnas framtid är delad

2015-05-11

Registrera dig, hämta upp och kör iväg – så enkelt är det att vara bilist i större städer idag. Den växande bildelningstrenden har tagit fart både i Sverige och i Tyskland. Många stadsbor tilltalas av att det inte längre är nödvändigt att äga en egen bil för att kunna köra regelbundet. Nu hakar allt fler biltillverkare på trenden och erbjuder egna bildelningslösningar för sina urbana kunder.

Det var i Kanada som bildelningen (carsharing på engelska) tog fart på allvar under 1990-talet och i Nordamerika är trenden fortfarande mycket stark. Men i dagsläget är bildelning även ett europeiskt fenomen. Statistik visar att de flesta privatägda bilar används en timme om dagen och står parkerade resten av tiden. Att dela bil är alltså ett sätt att utnyttja befintliga resurser, frigöra utrymme och minska biltrafikens klimatpåverkan. Den som kör mellan 200 och 1 100 mil om året kan dessutom tjäna mellan 25 000 och 50 000 kronor per år på att delta i en bilpool istället för att äga.

Svenskarna bildelar gärna

Det finns flera olika sätt att dela bil. En bilpool arrangeras ofta helt privat eller drivs av en ideell förening utan vinstintresse. De senaste åren har dock trenden accelererat när många av de stora biltillverkarna och hyrbilsfirmorna nu har skapat egna koncept. I Sverige har Volvo Cars bilpool Sunfleet funnits sedan en tid tillbaka, men idag är alternativen många. Den senaste i raden av aktörer på den svenska bildelningsmarknaden är Audi. Bilpoolen Audi Unite lanserades i Stockholm som första stad i världen i oktober 2014.

– Våra marknadsundersökningar visar att svenskarna är öppna för den här typen av initiativ och dessutom bra på att organisera och samarbeta kring gemensamma resurser. Bildelning ligger i tiden och ingår definitivt i trenderna kring urbanisering och shared economy. Ett bilföretag som inte anpassar sin verksamhet efter de här trenderna kommer snart att ligga efter i utvecklingen, säger Jonas Linke, Business manager på Audi Unite i Sverige.

Audis Unite-koncept skiljer sig från många andra bildelningsalternativ. Unite bygger på att användarna skapar en cirkel med upp till fem personer, som väljer en specifik Audi-bil att köra i 12 eller 24 månader. På så vis kan människor med liten budget få köra en ny bil med hög standard. Cirklarna består ofta av vänner, kollegor eller grannar men Audi kan också hjälpa till att matcha ihop användare med passande behov. Småföretagare är en målgrupp som också har stor nytta av att dela på en bil.

Flexibel tillgång

Vanligare är annars att en bilpool tillhandahåller ett antal fordon som alla registrerade användare kan hitta var som helst i staden med hjälp av en app. Så fungerar exempelvis Daimlers bilpool Car2Go som finns bland annat i Stockholm och i åtta tyska städer från Hamburg i norr till München i söder, liksom Volkswagens tjänst Quicar.

– I november 2011 startades pilotprojektet Quicar upp i Hannover och används nu av 12 000 personer i staden. Genom att utveckla nya mobilitetskoncept bidrar vi till att föra den klassiska bilhandeln framåt. Våra användare kör bränslesnåla Golf 1.6 l BlueMotion och med en kostnadsairbag, som skyddar mot onödigt höga kostnader till exempel vid bilköer. Särskilt urbana kunder har glädje av detta säkra, överkomliga och flexibla koncept, säger Malte Krause, presstalesman på
Volkswagen Financial Services AG.

En del av samhällsutvecklingen

DriveNow är ett samarbete mellan BMW och hyrbilsföretaget Sixt som i dagsläget finns i fem tyska städer, och det planeras för närvarande för ytterligare 20 städer i Europa och Nordamerika. Upplägget bygger också på en pool av bilar som användarna kan hitta överallt.

– DriveNow är ett Free Floating System utan fasta upphämtnings- och avlämningsställen och kan nyttjas helt flexibelt och spontant, säger Michael Fischer, PR-chef på DriveNow. Det är en service för människor som medvetet tar ställning mot bilägande i innerstäderna – en målgrupp som BMW annars inte når. Konceptet lanserades i München 2011 och har idag mer än 400 000 registrerade användare. Genom DriveNow är vi med och formar samhällsutvecklingen istället för
att den hinner ifatt oss.

 

Bild 1: Jonas Linke på Audi Unite (foto: Tysk-Svenska Handelskammaren)
Bild 2: Quicar (foto: Volkswagen Financial Services AG)
Bild 3: DriveNow (foto: DriveNow)